s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Edellytykset tuponeuvottelujen…

Edellytykset tuponeuvottelujen aloittamiselle nyt olemassa (18.9.2000)

SAK:n hallitus sai maanantaisessa kokouksessaan selvityksen työsopimuslain uudistamisen etenemisestä sekä perjantaina työnsä päättäneiden osa-aikaeläkejärjestelmää sekä työttömyysturvaa ja työvoimapolitiikkaa selvittäneiden työryhmien työskentelystä.

SAK:n hallitus totesi, että edellytykset pitempiaikaiseen tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun tähtäävien neuvottelujen aloittamiseen ovat avautuneet maan hallituksen ratkaistua työsopimuslain työntekijöiden vähimmäissuojaa ja yleissitovuutta koskevan kohdan SAK:ta tyydyttävällä, palkansaajien sopimusturvaa vahvistavalla tavalla. SAK lähtee siitä, ettei hallitukseen esitykseen tehdä eduskuntakäsittelyssä palkansaajien asemaa heikentäviä muutoksia.

Osa-aikatyötä ja työvoimapolitiikkaa koskevaa selvitystyötä on tarkoitus jatkaa kolmikantapohjalta. Hallitus totesi, ettei SAK tule jatkossakaan hyväksymään heikennyksiä työttömien toimeentuloon. Järjestö on jo aikaisemmin esittänyt omat ehdotuksensa työllistämistoimien tehostamiseksi.

SAK:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran maanantaina 2.10. arvioimaan työmarkkinatilannetta sekä käsittelemään tulopoliittiselle ratkaisulle asetettavia laadullisia tavoitteita.