EAY:n uusi pääsihteeri Bernadette Segol: Yhteistyöllä kohti vahvempaa Eurooppaa

22.07.2011 11:52
Bernadette Ségol

Lähitulevaisuuden ehdottomasti suurin haaste on talouskriisi ja eurooppalainen taloushallinto, Euroopan ay-keskusjärjestö EAY:n pääsihteeriksi toukokuussa Ateenassa valittu Bernadette Ségol katsoo.

- Emme vastusta taloushallintoa sinänsä. Taloudelle pitää olla suuntaviivat. Sen sijaan vastustamme nykyistä linjaa, jossa ajetaan leikkauksia palkkoihin, julkisiin palveluihin, eläkkeisiin. Tällainen linja ei ole kestävä.

Leikkaukset luovat epävarmuutta ja rapauttavat yhteiskunnallista pohjaa, jolta uuteen kasvuun voitaisiin ponnistaa. Huolestuttavana ilmiönä pääsihteeri mainitsee pätkä- ja silpputyön lisääntymisen, sillä epävarmassa työsuhteessa työntekijä ei pysty panostamaan osaamiseensa pitkäjänteisesti. Kun työ ei sitoudu tekijään, ei työntekijäkään sitoudu tehtäviinsä. Tämä näkyy kilpailukyvyssä, Ségol uskoo.

Työmarkkinaosapuolten itsenäisyys säilytettävä

Ségol on huolissaan viimeaikaisesta keskustelusta, jossa on väläytelty esimerkiksi palkkatason seuraamista Brysselistä käsin.

- Työmarkkinaosapuolten itsenäisyys on ehdottomasti säilytettävä.

Ammattiyhdistysliikkeen ytimessä on vaatimus työntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta. Eurooppa-tasolla kysymys on ollut erityisen polttava lähetettyjen työntekijöiden osalta. EY-tuomioistuimen päätökset Vikingin, Lavalin, Rüffertin ja Luxemburgin tapauksissa olivat vakava isku ay-liikkeelle.

EU-komission puheenjohtaja José Manuel Barroso lupaili ennen nykyistä kauttaan lähetettyjen työntekijöiden direktiivin uudistamista, mutta toistaiseksi mitään ei ole tapahtunut.

EU-maista toiseen lähetettävien työntekijöiden palkkojen ja työehtojen polkeminen on aiheuttanut työntekijöille painetta, johon on monissa maissa reagoitu EU-vastaisuudella. Rajojen palauttaminen ja sisäänpäin käpertyminen ei kuitenkaan ole Ségolin mielestä oikea ratkaisu. Sen sijaan tarvitaan päättäväisempää EU-tason yhteistyötä. On annettava selkeä viesti, että ay-liike ei ole muukalaisvihamielisten tai EU-vastaisten ryhmittymien puolella, pääsihteeri sanoo.

Saako EAY äänensä kuuluviin?

Ségol myöntää, ettei tämänhetkinen poliittinen tilanne ole ay-liikkelle suotuisin. Useimpia eurooppalaisia maita johtaa oikeistolainen hallitus. Poliittinen tasapaino puuttuu.

- Mutta toisaalta päättäjien on pakko kuunnella työntekijöitä. Esimerkiksi Barroso ei ole kanssamme samoilla linjoilla, mutta johtaakseen Eurooppaa hänen on pakko kuunnella EAY:tä, Ségol sanoo.

Vahvuus piilee yhteistyössä.

- EAY:n pitää toimia yhtä jalkaa kansallisten ay-liikkeiden kanssa. Se on voimamme, Ségol summaa.

Bernadette Ségol on ensimmäinen nainen EAY:n pääsihteerinä. Hän siirtyi tehtävään palvelualojen UNI-Europan johdosta.