s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset EAY:n edustajakokous pohtii EU…

EAY:n edustajakokous pohtii EU:n tulevaisuutta

EAY:n edustajakokous Prahassa 26.-29.5.2003

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n 10. edustajakokous järjestetään Prahassa 26.-29. toukokuuta 2003. Edellinen edustajakokous pidettiin vuonna 1999 Helsingissä.

EAY:n edustajakokous pidetään poikkeuksellisen tärkeänä ajankohtana. Euroopan unionin laajeneminen etenee nopeasti: 1.5.2004 unioniin liittyy 10 uutta jäsenmaata. Samalla käydään keskustelua unionin tulevaisuudesta ja syventämisestä. Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY on voimakkaasti asettunut tukemaan laajentumista. Myös kokouksen pitopaikka on valittu tulevien jäsenmaiden joukosta.

Edustajakokous linjaa ammattiyhdistysliikkeen tavoitteita sosiaalisen Euroopan vahvistamiselle. Keskustelu Euroopan tulevaisuudesta, laajentuminen, globalisaation vaikutukset sekä taloudellinen ja sosiaalinen kehitys asettavat suuria haasteita ammattiyhdistysliikkeelle. Toimintaohjelma käsittelee keskeisiä tavoitteita kuten täystyöllisyys ja työelämän laatu, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja osallisuus, yleishyödyllisten palveluiden turvaaminen, sosiaaliturva, sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen, kestävä kehitys sekä globalisaation sosiaalisen ulottuvuuden vahvistaminen.

EAY:lle uusi pääsihteeri

Britannian TUC:n pääsihteeri John Monksin vetämä valmistelukomitea valmistelee ennen toukokuuta kokoukselle käsiteltävät perusasiakirjat sekä sääntömuutosasiat. Valmistelukomiteassa edustettuina ovat myös suomalaiset palkansaajakeskusjärjestöt. SAK:ta komiteassa edustaa eurooppasihteeri Markku Jääskeläinen.

Edustajakokous valitsee myös EAY:n puheenjohtajan ja sihteeristön. John Monks (58) valittaneen Prahassa EAY:n pääsihteeriksi 12 vuotta tehtävää hoitaneen Emilio Gabalion (65) jälkeen.

EAY:n asema arvostettuna etujärjestönä on vahvistunut tuntuvasti Gabaglion pääsihteerikauden aikana. Tästä osoituksena mm. EAY ja työnantajajärjestöt pääsivät ainoina ei-virallisina ja ei-parlamentaarisina tahoina tarkkailijoiksi Euroopan tulevaisuutta pohtivaan konventtiin. Euroopan tulevaisuus tulee olemaan keskeinen teema myös EAY:n edustajakokouksessa.

60 miljoonan palkansaajan EAY

Vuonna 1973 perustetun Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY:n jäseniä ovat 80 kansallista palkansaajakeskusjärjestöä yhteensä 37 Euroopan maassa sekä 11 eurooppalaista ammattisihteeristöä. Yhteensä EAY:n jäsenjärjestöihin kuuluu noin 60 miljoonaa palkansaajaa. Suomesta EAY:n jäseniä ovat kaikki kolme palkansaajakeskusjärjestöä SAK, STTK ja AKAVA.

EAY edustaa eurooppalaisia palkansaajia Euroopan unionissa käytävässä sosiaalisessa dialogissa eli työmarkkinaneuvotteluissa. Järjestö myös pyrkii vaikuttamaan komission, parlamentin ja neuvoston päätöksentekoon sekä varmistamaan ammattiyhdistysliikkeen edustajien mukanaolon EU:n erilaisissa neuvoa-antavissa elimissä, mm. talous- ja sosiaalikomiteassa. Järjestön toimipaikka on Brysselissä.

EAY:n edustajakokous eli kongressi kokoontuu neljän vuoden välein. Edustajat edustajakokoukseen valitaan jäsenjärjestöistä näiden jäsenmäärän perusteella. Edustajakokous mm. valitsee järjestölle puheenjohtajan ja sihteeristön sekä vahvistaa järjestön toimintalinjat tulevalle edustajakokouskaudelle.

Edustajakokouksen valitsema puheenjohtaja johtaa puhetta edustajakokouksessa, hallituksessa ja hallituksen työvaliokunnassa. Sihteeristö vastaa järjestön päivittäisestä työskentelystä. Järjestöä johtavan pääsihteerin ohella sihteeristöön kuuluvat kaksi apulaispääsihteeriä ja neljä sihteeriä.

Lisätietoja:

– SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen, puh. (09) 7721 306 tai 0400 705 136
– SAK:n eurooppasihteeri Markku Jääskeläinen, puh. (09) 7721 359 tai 0400 242 376
– EAY:n tiedotuspäällikkö Wim Bergans, puh. +32 2 224 0430, wbergans@etuc.org
EAY:n edustajakokous SAK:n Internet-palvelussa