EAY varoittaa taloudellisen ja sosiaalisen katastrofin vaarasta Kreikassa

04.07.2011 12:19
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY pitää Kreikalta vaadittua säästöohjelmaa vääränä politiikkana. EAY:n mukaan ennen säästämistä on luotava edellytykset taloudelliselle kasvulle. Muutoin Kreikka voi ajautua taloudelliseen ja sosiaaliseen katastrofiin ja vetää siihen koko Euroopan, EAY varoittaa.

Vaihtoehtonaan EAY esitti keskiviikkona "uutta Marshall apua", jota annettaisiin niin Kreikalle kuin muillekin ahdinkoon joutuneille maille. Se rahoitettaisiin uudella finanssilaitosten varainsiirtoverolla ja kiristämällä kriisimaiden rikkaiden verotusta. EAY käyttäisi "uuden Marshall avun" rahoittamiseen myös EU:n rakennerahastojen varoja sekä uutena välineenä euromaiden yhteisiä joukkovelkakirjoja, eurobondeja.

EAY:n vaihtoehdossa palkkoja, julkisia palveluja ja pienituloisten etuuksia ei supistettaisi yhtä laajasti kuin on jo päätetty. Järjestö syyttää EU:ta, Euroopan keskuspankkia ja Kansainvälistä valuuttarahastoa IMF:ää Kreikan päättäjien pakottamisesta ratkaisuihin, joilla Kreikan taloutta ei käännetä elpymisen tielle, vaan ainoastaan voitetaan joitakin viikkoja lisäaikaa kestävien ratkaisujen etsinnälle.

EAY syyttää EU:ta Kreikan kansallisen itsemääräämisoikeuden ja työmarkkinajärjestöjen roolin kaventamisesta. "Ammattiliitot on otettava kaikilla tasoilla mukaan kasvun ja innovaatioiden suunnittelutyöhön", EAY totesi keskiviikkona kannanotossaan.

EAY on solidaarinen kreikkalaisille jäsenjärjestöilleen GSEE:lle ja Adedylle. EAY:n mukaan ne koettavat torjua sosiaalisen kaaoksen ja toimivat sen puolesta, että Kreikan kansaa kohdeltaisiin reilusti ja säällisesti. Suomesta EAY:n jäsenjärjestöjä ovat SAK, STTK ja Akava.