EAY saa italialaisen pääsihteerin

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n hallitus äänesti ehdolle pääsihteeriksi italialaisen Luca Visentinin. Hän seuraa syyskuussa eläkkeelle jäävää Bernadette Ségolia.
27.03.2015 12:51
Luca Visentini

Visentini voitti maaliskuussa pidetyssä tiukassa äänestyksessä saksalaisen Peter Scherrerin äänin 55–49. Lisäksi annettiin kuusi tyhjää ääntä. Voittajan voimakkain tuki tuli Euroopan eteläosasta, Scherrerin pohjoisesta.

Suomalaiset keskusjärjestöt tukivat vaalissa Scherreriä, mutta ovat tyytyväisiä myös Visentinin valintaan.

– Uskon yhteistyön Luca Visentinin kanssa toimivan hyvin. Hänellä on paljon kokemusta työehtosopimustoiminnasta, mikä on eduksi tulevan tehtävän hoitamisessa. Visentini myös arvostaa Pohjoismaiden ay-liikettä, SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen luonnehtii.

EAY:n hallituksen kokoukseen Lauri Lylyn varajäsenenä osallistunut Lehto-Komulainen huomauttaa, että EAY:ssä on ennenkin äänestetty pääsihteeristä.

– Edellinen italialainen pääsihteeri EAY:ssä oli Emilio Gabaglio, joka valittiin aikoinaan yhden äänen enemmistöllä. Luca Visentini alkaa nyt valmistella koko EAY:n tulevaa poliittista johtoa jäsenjärjestöjen esitysten pohjalta.

Muodollisesti pääsihteerivalinnan tekee lokakuussa Pariisissa kokoontuva EAY:n kongressi, mutta asiallisesti päätös on jo selvä. Saksan keskusjärjestö DGB veti hallituksen äänestyksen jälkeen Scherrerin ehdokkuuden pois.

Apulaispääsihteeriksi nousemassa ruotsalainen Nilsson

Kongressissa valitaan koko EAY:n poliittinen johto: pääsihteeri, kaksi apulaispääsihteeriä, neljä liittosihteeriä ja luottamustoiminen puheenjohtaja. Euroopan metallityöväen liiton pääsihteerinä toiminut Scherrer ja ruotsalainen EAY:ssä työskentelevä Veronica Nilsson valittaneen apulaispääsihteereiksi. EAY:n apulaispääsihteerinä on ollut aiemmin muun muassa Markku Jääskeläinen SAK:sta.

– EAY:n johto on aina kokonaisuus. Johtohenkilöiden tulee heijastella Euroopan eri maantieteellisiä kolkkia ja johdossa pitää olla molempien sukupuolten edustus. Myös kristillisen ay-liikkeen edustus on yleensä ollut mukana, Katja Lehto-Komulainen sanoo.

Luca Visentini (s. 1969) on kotoisin Udinesta Italian koilliskulmasta. Triesten yliopistossa filosofiaa opiskellut Visentini on toiminut alueensa ay-tehtävissä.

Vuodesta 2011 lähtien Luca Visentini on työskennellyt EAY:n toimistossa liittosihteerinä. Hän on vastannut työehtosopimustoiminnan koordinaatiosta sekä koulutus- ja maahanmuuttokysymyksistä.

– Ensimmäisen tavoitteemme tulee olla kasvu ja laadukkaat työpaikat. Ne saavutetaan selkeällä EU:n talouspolitiikan muutoksella, joka sisältää myös talouskurin lopettamisen, Visentini sanoi valinnan jälkeen.

Vuonna 1973 perustettuun EAY:hyn kuuluu 88 kansallista ammatillista keskusjärjestöä 37 maasta sekä kymmenen eri alojen eurooppalaista ay-järjestöä. SAK on ollut EAY:n jäsen vuodesta 1974 alkaen.

Heikki Jokinen