EAY ja työnantajat vetoavat lasten päivähoidon puolesta

08.07.2008 11:07
Hetki päiväkodissa

EU-maiden tulee jouduttaa investointitahtiaan lasten päivähoidon perusrakenteisiin, jotta EU-maat yltäisivät vuonna 2002 yhdessä asettamiinsa ns. Barcelonan tavoitteisiin. Näin huomauttavat Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY sekä työnantajien kolme Eurooppa-järjestöä EU-komissaari Vladimir Spidlalle toimittamassaan kirjeessä. Spidla vastaa komissiossa työllisyys-, sosiaali- ja tasa-arvoasioista.

Barcelonan asiakirjan mukaan vuoteen 2010 mennessä kolmannekselle alle 2-vuotiaista lapsista ja 90 prosentille 3-6-vuotiaista on oltava tarjolla päivähoitopaikka. Vuosi sitten vain Suomi, Ruotsi, Tanska, Ranska ja Belgia täyttivät molemmat vaatimukset. Niiden lisäksi Italia, Saksa ja Espanja olivat saavuttaneet 3-6-vuotiaita koskevan tavoitteen. Kauimpana tavoitteista olivat Kreikka, Irlanti, Liettua ja Puola.

Lasten päivähoidon järjestämisellä on ratkaiseva merkitys, kun halutaan lisätä naisten työssäkäyntiä ja kaventaa miesten ja naisten palkkakuilua, EAY ja työnantajajärjestöt korostavat kirjeessään. Lisäksi siinä todetaan, että päävastuu lasten päivähoitopalvelujen järjestämisestä kuuluu julkiselle sektorille. Yksityissektorin tarjoamilla palveluilla on täydentävä rooli, järjestöt määrittelevät.

Euroopan ammatillisella yhteisjärjestöllä EAY:llä on kolme suomalaista jäsenjärjestöä: SAK, STTK ja Akava. Kirjeen allekirjoittaneet työnantajajärjestöt ovat Businesseuropa, Ueapme ja Ceep.