EAY etsii valoa Eurooppaan

Euroopan vaikea taloudellinen tilanne ja viimeisimpänä voimakas pakolaisaalto eivät voi olla vaikuttamatta myös eurooppalaiseen ay-liikkeeseen. Taantuman varjossa Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY etsii ensi viikolla edustajakokouksessaan toivoa ja tulevaisuuden näkymiä Euroopalle ja eurooppalaisille työntekijöille.
22.09.2015 07:10 karhu admin
EAY:n tuleva pääsihteeri italialainen Luca Visentini tapasi suomalaisten keskusjärjestöjen ja liittojen edustajia SAK:ssa. Kuvassa Visentini ja SAK:n kansainvälisten kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.

Talouden pyörien junnatessa paikoillaan tarjoillaan Saksan mallia, jota EAY:n tuleva pääsihteeri Luca Visentini pitää propagandana, ei ratkaisuna. Se on vain lisännyt matalapalkkatöitä.

Miten Eurooppaan saadaan investointeja, miten lisätään tuottavuutta ja kannattavuutta eivät ole vain suomalaisia keskustelunaiheita.

Luca Visentini totesi Suomessa käydessään, että Euroopassa tarvitaan kipeästi yksityisen ja julkisen sektorin investointeja. Visentinin mukaan eurooppalaisen ay-liikkeen tärkeä tehtävä on pitää huolta hyvistä työpaikoista ja hyvinvointipalveluista.

Jäsentensä näköiseksi

Edustajakokouksessa käydään keskustelua naisten osuuden lisäämisestä kaikessa ay-liikkeen päätöksenteossa. EAY kyseli jäsenjärjestöiltään miesten ja naisten osallistumista hallituksiin. Kaikki eivät tähän vastanneet, mutta tulos on karu, sillä hallituksissa on 81 prosenttia miehiä. Meillä Suomessakin jokaisen keskusjärjestön puheenjohtajana on mies.

Edustajakokous evästää EAY:tä selvittämään vuoden 2017 puolivälikonferenssiin mennessä, tarvitaanko seuraavaan edustajakokoukseen valmistella sääntömuutoksia, jotta päättävät elimet olisivat paremmin jäsentensä näköisiä.

Myös nuorten edustuksesta käydään keskustelua. Esimerkiksi SAK:n kuudesta edustajasta yksi on nuori ja puolet on naisia.

Taantuma varjostaa

EAY:n edustajakokouksessa puhutaan paljon taloudesta. Taantuma varjostaa koko Eurooppaa. SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen pitää hyvänä, että asiakirjoissa puhutaan yhtä aikaa laadukkaista työpaikoista ja talouden realiteeteista. EAY:n tavoitteena on saada investoinnit liikkeelle.

− Euroopan taloudet on saatava kuntoon, mutta ei ottamalla säästöjä työntekijöiden selkänahasta. Kokouksessa käydään keskustelua samoista asioista kuin meillä Suomessa. Eurooppaan halutaan luoda uskoa tulevaisuuteen, muistuttaa Lehto-Komulainen.

Demokratia työssä, sosiaalidialogi ja henkilöstön edustukset nousevat keskusteluun samoin kuin neuvottelutoiminta.

Lehto-Komulaisen mukaan EAY ei ole unohtanut vanhaa tavoitettaan sosiaalisten standardien kehittämisestä. EAY:n tavoitteena on saada EU:n perussopimukseen lisäpöytäkirja, jotta sosiaaliset oikeudet eivät olisi alisteisia talouden ehdoille.

Tämä pitäisi lehto-Komulaisen mukaan korjata, sillä talous ei saisi jyrätä sosiaalisia oikeuksia.
Seuraavan edustajakokouskauden aluksi käydään uuden pääsihteerin johdolla keskustelua EAY:n roolin selkeyttämisestä.

Pakolaistaakkaa jaettava

Satojen tuhansien pakolaisten rantautuminen esimerkiksi Kreikkaan ja Italiaan vaatii italialaisen Visentinin mukaan solidaarisuutta.

− Omassa maassani pakolaistulva on jo todellinen ongelma. Tähän ei ole osattu varattua. Se on raskas taakka näille muutamille maille.

EAY:n tuleva pääsihteeri peräänkuuluttaakin solidaarisuutta. Nykyinen pakolaismäärä on suuri muutamassa eteläisen Euroopan maassa, mutta pieni, jos ajatellaan koko Euroopan väkilukua.

− Jos pakolaisten taakka jaetaan 28 maan kesken, niin kustannukset eivät nouse ylivoimaisiksi. Näin pakolaiset voidaan integroida yhteiskuntiin eivätkä vaikutukset työmarkkinoilla nouse ongelmaksi, arvioi Luca Visentini.

Aino Pietarinen

EAY:n edustajakokouksesta juttuja SAK:n netissä ja kokouskommentteja twitterissä voi seurata tunnuksella #ETUC15