Duunineuvoja: Työelämän pelisäännöt hukassa – lisää tietoa peruskouluun

Koulujen olisi annettava nykyistä enemmän työelämätietoa, kehottaa Nuorten duuni-infon neuvoja Juha Koskinen. Lisää työelämään liittyvää opetusta kaivattaisiin niin peruskoulun yläluokilla, ammatillisissa oppilaitoksissa kuin lukioissakin.
08.11.2013 09:40 karhu admin
Juha Koskinen

Työelämän perusasiat ovat monille nuorille vieraita.

– Miten palkat määräytyvät, voiko ylitöistä kieltäytyä, kertyykö lyhyistä työsuhteista lomaa ja mikä on normaali työaika, Koskinen listaa Nuorten duuni-infoon tulleita kysymyksiä.

Duunineuvojan mukaan jo peruskoulun yläluokilla olisi hyvä käydä läpi työntekijöiden keskeiset oikeudet ja velvollisuudet. Myös työsopimuksella sovittavat asiat, työelämää säätelevien lakien ja työehtosopimusten merkitys sekä työntekijöiden edustajien rooli työpaikalla pitäisi selvittää nuorille hyvissä ajoin.

Koskinen kannustaa nuoria liittymään ammattiliittoon heti opintojen alkuvaiheessa tai ensimmäiseen työpaikkaan siirryttäessä.

– Ammattiliitot ja niiden luottamusmiehet tarjoavat hyvän tukiverkoston työelämään astuvalle nuorelle. Neuvoja kannattaa kysellä myös pitempään työskennelleiltä työkavereilta.

Syyskuun puolesta välistä lähtien toiminut Nuorten duuni-info päättyi marraskuun alussa. Seitsemässä viikossa infoon tuli lähes sata yhteydenottoa. Maksuttoman neuvontapalvelun tarjosivat palkansaajajärjestöt SAK, STTK ja Akava osana Ylen Nuorille. Nyt! -kampanjaa.

SAK, STTK ja Akava ylläpitävät vastaavaa palvelua myös kesätyöntekijöille. Kesäduunari-info avataan jälleen toukokuun alussa 2014.

• SAK: nuorisosihteeri Tatu Tuomela, 040 534 0577
  • STTK: opiskelija- ja nuorisopoliittinen asiantuntija Ulla Hyvönen, 044 777 7089
  • Akava: kampanjasuunnittelija Veikka Kuusisto, 050 383 1497