Duunari-stipendiaatti: Omat kokemukset tärkeitä jäsenhankinnassa

Vuoden 2014 Duunari-stipendiaatin Niko Pitkäsen mukaan ammattiliiton jäsenyyden hyödyistä pitäisi kertoa omien kokemusten kautta.
01.11.2014 13:00
SAK
SAK:n nuorisosihteeri Tatu Tuomela ojentaa stipendin Niko Pitkäselle

Sähköasentajana työskentelevä Pitkänen, 28, on saanut nuoret mukaan ammattiosaston toimintaan selvittämällä heille, minkälaista apua Sähköliitto on hänelle tarjonnut.

– Samalla on hyvä selventää, että ammattiosaston toimintaan voi osallistua monella eri tavalla ja rennollakin otteella, Pitkänen huomauttaa.

Nammo Vihtavuoressa työskentelevä Niko Pitkänen toimii Jyväskylän Sähköalantyöntekijät ry:n tiedotus- ja nuorisosihteerinä. Hän käy vuosittain lähialueen ammattiopistoissa kertomassa ammattiyhdistysliikkeen merkityksestä.

– Sähköalan opiskelijoita kiinnostavat erityisesti arkiset työhön liittyvät asiat, esimerkiksi kilometrikorvaukset. Paljon kysytään myös palkoista, Pitkänen kertoo.

Äänekoskelainen Niko Pitkänen opiskelee työn ohessa sähköasentajan ammattitutkintoa Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksessa. Hän on toiminut myös oppilaskunnan puheenjohtajana.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö myöntää Duunari-stipendin vuosittain oman alansa arvostusta nostaneelle, aktiivisesti esimerkiksi opiskelijajärjestössä tai työpaikan luottamustehtävässä toimivalle nuorelle. Tuhannen euron suuruinen stipendi jaettiin tänään lauantaina SAK:laisten ammattiliittojen nuorisoseminaarissa Nurmijärven Kiljavan opistolla.