s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Duunareille oma vappulehti

Duunareille oma vappulehti

Vappu-Arvon kuvassa Kati Kokkonen. Kuva: Juliana Harkki

Vappu-Arvo jakoon yli 50 paikkakunnalla

SAK julkaisee tänä vappuna ensimmäistä kertaa Vappu-Arvon, työväen oman vappulehden. Vappu-Arvo on SAK:n nuortenlehden Arvon ”vappuversio”, joka ei kuitenkaan ole suunnattu pelkästään nuorille vapunviettäjille. Vappu-Arvoa jaetaan maksutta 55 vapputapahtumassa eri puolella maata. Lisäksi lehteä jaetaan muun muassa ammatillisiin oppilaitoksiin. Ensimmäisen Vappu-Arvon levikki on 53 000 kappaletta.

Vappu-Arvo kilpailee vappulehtimarkkinoilla huomiosta huumorilehtien ja pikkutuhmien painotuotteiden kanssa. Vappu-Arvon valttina on tyylikäs ulkonäkö ja asiapitoinen sisältö. Esittelyssä on mm. vapun pelastavat enkelit, pääkaupunkiseudun vapunviettäjien kannalta tärkeä työpaikka, miljoonien kossupullojen koti sekä vappumarssin lyhyt historia. Vappu-Arvon kansikuvatyttö ei haalareille kumartele &#;8211 ainakaan jos niissä ei ole tarkoitus tehdä kuohuviinipullon avaamista hikisempää työtä.

Oman vappulehden julkaiseminen on osa SAK:n vapunuudistusprojektia, joka ulottuu ainakin SAK:n 100-vuotisjuhlavuoteen eli vappuun 2007. Kuten muuallakin yhteiskunnassa, on vapputapahtumissa edessä sukupolvenvaihdos. Tapahtumien järjestäjien on pystyttävä houkuttelemaan aina vain uudet sukupolvet mukaan yhteisiin vapputapahtumiin, ja toisaalta myös vapputapahtumia järjesteleviin työryhmiin tarvitaan joka vuosi uusia innokkaita tekijöitä.

SAK on kouluttanut paikallisjärjestöjensä aktiiveja vapputapahtumien järjestämiseen. Oppia on annettu niin markkinoinnissa, tapahtuman yleisilmeessä kuin yhteistyökumppaneiden hankinnassakin. SAK ei tue tapahtumia taloudellisesti, mutta materiaaliapua, kuten nyt ilmestyvä Vappu-Arvo, on tarjolla. Vappuprojektin myötä juhlien määrä on jo kasvanut noin 60 vapputapahtumasta tämänvuotiseen noin 75 tapahtumaan. Myös osallistujamäärä on ollut kasvussa – väkimäärän vaihteluissa tosin myös vappusäällä on aina suuri merkitys. Osana vappuprojektia palkittiin viime vuonna ensimmäistä kertaa ”Vuoden SAK:lainen vappujuhla”. Arvonimen voitti tuolloin Lahden vapputapahtuma. Vuoden 2005 vapputapahtuma palkitaan syksyllä. Arviointikriteerinä ovat erityisesti tapahtuman henki ja uudet ideat.

– Työväenvappua on vuosien varrella syytetty hiipumisesta, mutta nyt näyttäisi siltä, että vapputapahtumat ovat saaneet uutta intoa monilla paikkakunnalla ja jopa vappumarsseja on herätetty henkiin, kertoo SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen.

Arvo on SAK:n neljä kertaa vuodessa ilmestyvä nuorten lehti, jonka lisäksi siis jatkossa julkaistaan SAK:laiselle vappukansalle suunnattu Vappu-Arvo. Arvo-lehti vakinaistettiin vuoden vaihteessa kolmivuotisen kokeilujakson jälkeen. SAK:laiset ammattiliitot tilaavat Arvoa 110 000 nuorelle jäsenelleen. Arvo kertoo nuoria aikuisia kiinnostavista asioista kuten asumisesta, työelämästä ja koulutuksesta. Kaikkein luetuimpia aiheita ovat tavallisten duunareiden tarinat omasta arjesta ja elämästä. Arvo tehdään yhteistyössä Alma Media Lehdentekijöiden kanssa. Se on voittanut kahtena vuotena Postin asiakaslehtikilpailun omassa sarjassaan.

• Arvon päätoimittaja Sanna Rytkönen, puh. 0400 427 111
  • SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099

Tutustu Vappu-Arvoon ja Arvoon internetissä osoitteessa www.sak.fi/arvo.