Danske Bank solmi globaalisopimuksen ammattiliittojen kanssa

12.09.2008 12:59
SAK
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Danske Bank on solminut Pohjoismaiden ja Irlannin rahoitusalan kuuden ammattiliiton kanssa maailmanlaajuisesti voimassa olevan kehyssopimuksen. Siinä pankki sitoutuu kunnioittamaan kaikissa yksiköissään työntekijöiden oikeutta järjestäytymiseen ja kollektiivisiin työehtoneuvotteluihin. Sopimus raamittaa myös työsuojelutoimintaa ja tasa-arvoista palkkapolitiikkaa.

Suomesta sopimuksen on allekirjoittanut ammattiliitto Suora.

Sopimuksessa Danske Bank tunnustaa sen, että läheinen yhteistyö ay-järjestöjen ja muiden työntekijäorganisaatioiden kanssa tukee myönteisesti pankin tavoitteita. Yhteistyötä harjoitetaan vuoropuhelun muodossa. "Danske Bank hyväksyy tehtäväkseen varmistaa, että työntekijöillä on mahdollisuus pitää työ ja sen ulkopuolinen elämä tasapainossa", kansainvälinen ay-federaatio UNI kuvailee sopimusta tiedotteessaan.

Lisäksi pankki on sitoutunut soveltamaan yhtiön sisäistä tehtäväkiertoa niin, että irtisanomisilta vältytään tai että niiden määrä rajoitetaan mahdollisimman vähäiseksi.

Enemmistö Danske Bankin 24 000 työntekijästä työskentelee Pohjoismaissa ja Irlannissa. Suomessa Danske Bank tuli merkittäväksi toimijaksi ostettuaan Sampo Pankin.

Maailmalla kansainväliset yritykset ja ay-järjestöt ovat solmineet puolensataa globaalisopimusta. Yksikään Suomessa pääkonttoriaan pitävä yhtiö ei ole vielä liittynyt tähän joukkoon.