Bushilta neljä ay-liikkeelle tylyä määräystä

05.03.2001 11:18
SAK

Yhdysvaltojen presidentti George Bush on antanut neljä ay-liikkeen asemaa erityisesti rakennusalalla ja julkisella sektorilla heikentävää määräystä. Hän kielsi liittovaltion rahoittamilla työmailla 60 vuotta sovelletun sopimuksen, jossa ay-järjestöt ovat sitoutuneet työrauhaan ja vastikkeeksi urakoitsijat ovat hyväksyneet työvoimaansa vain ammatillisesti järjestäytyneitä työläisiä. Lisäksi Bush määräsi hallituksen urakoitsijat tiedottamaan työntekijöilleen, että heiltä ei voida vaatia ammattiliiton jäsenyyttä työsuhteen jatkumisen ehtona.

Bush kumosi myös Bill Clintonin vuonna 1994 antaman määräyksen, joka vahvisti hallituksen rakennustyömailla työläisten työsuhdeturvaa. Sitä on sovellettu tilanteissa, joissa hallitus on korvannut urakoitsijan toisella. Neljännessä määräyksessään presidentti lakkautti Kansallisen kumppanuusneuvoston, jonka Richardin Nixonin hallinto aikoinaan perusti parantamaan henkilökunnan ja työnantajan suhdetta liittovaltion organisaatiossa.

Ammatillisen keskusjärjestön AFL-CIO:n puheenjohtaja John Sweeney luonnehtii Bushin määräyksiä raivostuttaviksi: "Ne heikentävät työläisten oikeuksia sekä vaikeuttavat työväestön ja työnantajien huolellisesti kehiteltyä yhteistyösuhdetta", Sweeney arvioi.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittaneet
ja