Burman boikotointi etenee USA:ssa

07.01.2002 12:47

Yhdysvalloissa kampanja Burman pakkotyön lopettamiseksi harppasi joulukuussa askeleen eteenpäin, kun liikevaihdoltaan 3,3 miljardin euron (20 miljardia markkaa) kauppaketju Ames ilmoitti lopettavansa Burmassa valmistettujen tuotteiden kauppaamisen. Free Burma Coalition (www.freeburmacoalition.org) arvioi, että ennen luopumispäätöstään Ames oli Yhdysvalloissa burmalaistavaroiden suurin myyjä. Ames taipui päätökseen sen jälkeen, kun Free Burma Coalition oli uhannut aloittaa Amesin myymälöiden boikotin.

Free Burma Coalitionin mukaan kesästä 2000 lähtien 25 yhtiötä on katkaissut siteensä Burmaan. Niihin kuuluvat muun muassa maailman suurin kauppaketju Wal-Mart ja ruotsalainen IKEA.

Kansainvälinen työjärjestö ILO asetti Burman boikottiin kesällä 2000 laajan pakkotyön käytön vuoksi. Yhdysvallat on kieltänyt vuodesta 1997 lähtien yrityksiään tekemästä uusia investointeja Burmaan.

Burman arvostelusta ja boikotista huolimatta Yhdysvaltojen tuonti Burmasta yli nelinkertaistui vuosina 1996-2000.