s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Budjettiriihi vahvisti yhteist…

Budjettiriihi vahvisti yhteistyön edellytyksiä

Hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2007

Valtion vuoden 2007 talousarvioesitys parani tämänpäiväisessä budjettiriihessä. Hallitus päätti toteuttaa työmarkkinaosapuolten yhteiset suositukset työmarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi. Toimenpidekokonaisuuden valmistelu ja täytäntöönpano osoittavat, että yhteistyöhön ja sopimiseen perustuva suomalainen toimintatapa tuottaa tuloksia. Budjettiriihessä tehdyt päätökset vahvistavat vakaan kolmikantayhteistyön jatkamisen edellytyksiä.

Ylijäämäisen budjetin tekeminen on tässä suhdannetilanteessa perusteltua. Harjoitetun työmarkkina- ja talouspolitiikan aikaansaama verotulojen kasvu mahdollistaa lisäksi harkittujen menolisäysten toteuttamisen.

Muuttoavustuksen nostaminen 700 euroon on tarpeellinen kädenojennus työn perässä muuttamaan joutuville palkansaajille. Samoin ovat perusteltuja vuokra-arava-asuntojen tulorajojen nostaminen ja toisella paikkakunnalla omassa tai perheen käytössä olevan kakkosasunnon poistaminen varallisuusarvioinnista. Tulorajoja olisi voinut tosin nostaa tuntuvamminkin.

Hallituksen päätös etsiä keinoja vuokra-asuntotuotannon lisäämiseen on tärkeä avaus. Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjonnan lisääminen kasvukeskuksissa on oltava valtion asuntopolitiikan päätavoitteena. Asuntojen korjausavustusten pienentäminen sotii tätä tavoitetta vastaan. Lisätoimia tarvitaan myös kohtuuhintaisen tonttimaan tarjonnan vauhdittamiseksi.

Budjettiriihessä vastattiin SAK:n esittämiin huoliin tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä liikenneverkkojen kunnossapidon rahoituksen riittävyydestä. Työelämän kehittämisohjelman TYKESin määrärahaleikkausten peruuttaminen oli myöskin oikea toimenpide. Hallituksen päättämiä toimia aikuiskoulutusmahdollisuuksien laajentamiseksi on jatkettava. Aikuiskoulutuksen uudistamisessa painopisteen on oltava vanhentuneen koulutuksen omaavissa.

Valitettavaa sen sijaan oli, ettei budjettiriihessä kyetty päättämään tonnistoveron ja merimiesten ns. nettopalkkausjärjestelmään liittyvien epäkohtien korjaamisesta. Ulosliputusten välttämiseksi ja merimiesten työllisyyden sekä kansallisen huoltovarmuuden turvaamiseksi suomalaisalusten on saatava Ruotsin tasoa vastaavat, EU:n merenkulkupolitiikan suuntaviivojen mukaiset tuet.

• Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250
  • Ekonomisti Olli Koski, puh. 050 541 9645