s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset "Budjettikehysten suurin …

"Budjettikehysten suurin haaste on edelleen työllisyys"

SAK:n hallitus

SAK esittää klusteria ympäristöteknologiaan

Hallituksen on SAK:n mielestä panostettava nykyistä enemmän laadukkaisiin työvoimapalveluihin, kestävään elinkeinopolitiikkaan ja muutettava veropolitiikkaansa paremmin työllisyyttä edistäväksi, jotta edelleen ajankohtaiseen työllisyyshaasteeseen voitaisiin vastata. SAK:n hallituksen maanantaisen budjettikehyskannanoton mukaan hyvän työllisyyskasvun ylläpitäminen tuleekin olemaan nykyisen hallituksen kovin haaste. Viime tulopoliittisen ratkaisun aikana syntyi yli 110 000 uutta työpaikkaa.

– Kasvanut epävarmuus sekä maailmantaloudessa että Suomessa korostavat kotimaisen vakauttavan talouspolitiikan tärkeyttä. Hyväksi havaittu keino olisi koordinoida talous-, työllisyys- ja palkkapolitiikkaa, kuten aikaisempinakin epävakauden aikoina on tehty. Hallituksella tulisi olla tarpeen vaatiessa valmiutta, halua ja kykyä koota laajempaa työmarkkina- ja talouspoliittista ratkaisua tämän kehyskauden aikana.

– Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on lähtenyt käyntiin. Tämän uudistuksen pitäisi johtaa sellaiseen sosiaaliturvaan, joka on nykyistä työlähtöisempi, aktiivisempi ja tasoltaan parempi. Työvoimapalveluja ja aktiivista sosiaalipolitiikkaa on kehitettävä yhdessä työttömyysturvan kanssa. Suomalainen työttömyysturva sekä työvoimapalvelut ovat tasoltaan ja laadultaan edelleen jäljessä muista Pohjoismaista. Myös pätkätyöntekijöiden sosiaaliturvassa on edelleen parannettavaa.

– Viime tulopoliittisen sopimuksen osana luodusta muutosturvan toimintamallista on tullut kiinteä osa suomalaista työllisyyspolitiikkaa. Viimeaikaiset joukkoirtisanomiset korostavat muutosturvan kehittämisen ja vahvistamisen välttämättömyyttä. Muutosturvan osia tulee vahvistaa niin, että mallin ennakoivuus paranee mm. valmiussuunnitelmien laatimisen avulla, pidempikestoinen kouluttautuminen tulee mahdolliseksi ja alueellinen liikkuvuus helpottuu.

– Verotuksessa pitäisi palauttaa kunniaan 1990-luvun puolivälistä vallinnut työllisyyttä edistävä linja. Pienten ansiotulojen verotuksen keventäminen on edelleen perusteltua, eikä rajallista veronkevennysvaraa tulisi käyttää juuri muuhun kuin työn verotukseen. Nykyisen hallituksen useimpia verohankkeita näyttää yhdistävän se, ettei niillä ole työllisyyden kanssa paljoakaan tekemistä, SAK:n hallitus linjasi budjettitavoitteitaan.

Ympäristöteknologiasta Suomen valtti

Ilmasto- ja energiapolitiikan merkitys kasvaa ja se vaikuttaa keskeisesti Suomen teollisuuden kilpailukykyyn. Koska ympäristöteknologia on nopeasti kehittyvä ala, SAK:n mielestä hallituksen tulee varata määrärahakehyksissä merkittävä määräraha ympäristöteknologiaan liittyvän liiketoiminnan vauhdittamiseen Suomessa. Määräraha tulisi käyttää suomalaisen ympäristöteknologian t&k-klusterin luomiseen, käynnistämiseen ja ylläpitoon.

– Ympäristöteknologian klusterin rungon muodostaisi työ- ja elinkeinoministeriön johtama organisaatio tai sidosryhmä, joka kokoaisi yhteen kaikki suomalaiset ympäristöteknologian kannalta tärkeät toimialat ja niiden toimijat sekä keskeisten sidosryhmien edustajat.

– Klusterin ensimmäinen tehtävä olisi ympäristöteknologisen kokonaisselvityksen tekeminen, jossa kartoitetaan ympäristöteknologian mahdollisuudet Suomen elinkeino- ja työelämän näkökulmasta. Selvityksen pohjalta klusteri organisoituisi t&k-ohjelmiksi, joihin liitettäisiin tähän mennessä käynnistetyt TEM:n alaisuudessa toimivat ympäristöteknologiaprojektit, SAK esittää.