s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Budjetin työllisyyslinjausta v…

Budjetin työllisyyslinjausta vahvistettava

SAK:n johtoryhmä 8.8.2001

Ensi vuoden budjetin työllisyyspainotusta tulee selvästi vahvistaa. Työllisyyskehityksen tukemiseksi SAK odottaa budjetissa erityisesti työllisyydenhoidon määrärahojen lisäämistä, ammatillisen koulutukseen panostamista sekä mm. merenkulun toimintaedellytysten varmistamista.

SAK edellyttää, että hallitus kunnioittaa omia tulosopimuksen yhteydessä tekemiään sitoumuksia, ja varoittaa tekemästä työttömyysturvaan uusia leikkauksia. SAK muistuttaa, että voimassaolevaan tulopoliittiseen sopimukseen liittyvässä hallituksen kannanotossa 17.11.2000 todetaan seuraavaa:
”Ansiosidonnaista työttömyysturvaa korotetaan 1.3.2002 alkaen siten, että ansio-osa nousee nykyisestä 42 prosentista 45 prosenttiin päiväpalkan ja perusosan erotuksesta 90-kertaisen peruspäivärahan suuruiseen kuukausipalkkaan saakka. Muilta osin ansio-osan laskentakaava säilyy nykyisellään.”
Hallituksen tulee pitää näistä sitoumuksistaan kiinni säilyttääkseen oman uskottavuutensa tulopoliittisena sopijana.

Sekä työttömyysturvaa että eläkkeitä koskeva valmistelu on käynnissä ja niistä odotetaan tuloksia tämän syksyn aikana. Näitä aikataulupäätöksiä on syytä kaikkien kunnioittaa. Järjestöjen tulee omalta osaltaan olla valmiit tämän syksyn aikana tekemään työttömyysturvasta ja varhaiseläkkeistä omat ehdotuksensa.

Hallitus on aiemmin sitoutunut jatkamaan köyhyyden ja vähäosaisuuden poistamiseen tähtäävää toimintalinjaansa. Työn ohella todellinen köyhyyslääke on kohtuullisesta työttömyysturvasta huolehtiminen. Työttömyysturvaan tehtävien leikkausten sijasta on ansioturvan työssäoloehto tarpeen palauttaa kuuteen kuukauteen, jolloin iso osa nykyisistä toimeentulotukimenoista säästyisi.

Suomessa tarvitaan edelleen ammattitaitoisia osaajia. Kuitenkin erityisesti ammatillisen aikuiskoulutuksen määrärahoja on viime vuosina toistuvasti leikattu. On syntymässä tilanne, jossa aikuiskoulutuksen määrärahat jäävät pysyvästi leikatuiksi. Valtiovarainministeriön budjettiehdotukseen tarvitaankin runsaat 100 miljoonaa markkaa lisää. Myös tupossa tälle vuodelle sovittu lisärahoitus on säilytettävä ensi vuonna.

Työttömyyden laskun pysähtyessä on aktiivisen työvoimapolitiikan voimavaroja nopeasti lisättävä. SAK pitääkin 265 miljoonan markan lisäystä aktiivisen työvoimapolitiikan menoihin perusteltuna.

Hallituksen budjettiriihen linjaukset ratkaisevat osaltaan, säilyykö kotimainen merenkulku Suomessa. On välttämätöntä, että budjettiin sisällytetään sellainen merenkulun tukipaketti, jolla Suomen merenkulun toimintaedellytykset vastaavat keskeisten naapurimaidemme, ennen muuta Ruotsin, tilannetta.

SAK pitää tärkeänä, että julkinen ja yksityinen työnantaja ovat tasavertaisessa asemassa, mikä edellyttää mm. yhdenvertaista kohtelua työnantajamaksuissa. Jos budjetissa suunniteltu yksityisille työnantajille kohdistuva kansaneläkemaksun alennus toteutetaan, on alennus toteutettava myös julkisen työnantajan kansaneläkemaksuissa.