s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Budjetin tuettava kasvua ja ty…

Budjetin tuettava kasvua ja työllisyyttä

Budjetti 2004

– Veronkevennyksiin ja menolisäyksiin malttia

Entisestään heikentyneet talousnäkymät edellyttävät vuoden 2004 budjettiin pidättyvyyttä niin menojen lisäämisessä kuin yleisissä veronkevennyksissäkin. SAK:n mielestä valtiontalouden rahoitus on pidettävä kestävällä pohjalla, jotta finanssipolitiikan liikkumavara säilyisi riittävänä talouskasvun ja työllisyyden turvaamiseksi. Veronkevennykset onkin työllisyyssyistä suunnattava ensisijaisesti ansiotuloverotukseen pieni- ja keskituloisille. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi matkakuluvähennystä muuttamalla. Päätökset työnantajamaksujen mahdollisesta alennuksesta tulee tehdä vasta sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen yhteydessä.

SAK:n mukaan vuoden 2004 talousarvioon on sisällytettävä toimenpiteitä, jotka estävät työvoiman vähennyksiä niin teollisuudessa kuin palvelualoilla. Työvoimavähennykset aiheuttavat työttömyyttä ja varttuneempien työntekijöiden ennenaikaisia eläkkeelle siirtymisiä. Irtisanomisten seurauksena hallituksen tavoite työllisyysasteen nostosta uhkaakin pysyvästi karata yhä kauemmaksi.

Myös työvoimahallinnon voimavaroja on lisättävä merkittävästi ja etupainotteisesti. Vuoden 2004 budjetissa on työministeriön menoja lisättävä yhteensä 280 miljoonalla eurolla niin, että työttömien aktivointiastetta voidaan sovitulla tavalla nostaa. Työhallinnon määrärahoja on lisättävä vielä lisätalousarviolla, jos työllisyystilanne entisestään heikkenee merkittävästi.

Aikuiskoulutuksen määrärahat turvattava ja hoitorahaa laajennettava
Aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (Noste) on vuodelle 2004 varattava siirtomäärärahaksi 35 miljoonaa euroa. Ohjelmaan on sitouduttu ottamaan vuosittain 10 000 opiskelijaa, mistä aiheutuvat kustannukset ovat opetusministeriön tähän asti käyttämien laskentaperusteiden mukaan 35 miljoonaa euroa.
SAK:n mukaan sosiaaliturvan on kannustettava työhön ja tukea työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista. Hallitusohjelmassa luvatun mukaisesti osittaista hoitorahaa on korotettava ja se on laajennettava koskemaan peruskoulun 1. ja 2. luokkalaisten vanhempia.

Hyvinvointipalvelujen rahoitus varmistettava
Hyvinvointipalvelut mahdollistavat kansalaisten osallistumisen työelämään, edistävät kilpailukykyä ja ovat tärkeä työllistäjä. SAK:n mukaan hyvinvointipalvelujen rahoitus onkin varmistettava uudistamalla valtion ja kuntien rahoitusvastuu kestäväksi ja ennakoitavaksi. Samalla kuntien yhteistyötä palvelujen tuottamisessa on edistettävä.

Resursseja ulkomaalaisten työehtojen valvontaan
Työsuojeluviranomaisten toimivallan laajentaminen mm. ulkomaalaisten työntekijöiden työlupavalvontaan edellyttää vähintään kymmenen henkilötyövuoden lisäystä. Sen lisäksi tulopoliittiseen sopimukseen kirjattu viranomaisyhteistyön tehostaminen sisäasiainministeriön vastuulla edellyttää poliisitehtäviin viiden henkilötyövuoden lisäystä. SAK:n mukaan valvontayksikkö on lisättävä sisäasianministeriön vuoden 2004 talousarvioon.

SAK:n esitykset valtion talousarvioon vuodelle 2004 (pdf)

SAK:n budjettitiimin vetäjä Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442