Brittijärjestöt haluavat valtiolta tukea työajan lyhennyssopimuksille

Britanniassa ammatillinen keskusjärjestö TUC ja liike-elämän kolme merkittävää järjestöä odottavat maansa hallitukselta tilapäistä taloudellista tukea paikallisille työajan lyhentämissopimuksille. Ehdotuksen mukaan valtio osittain korvaisi työntekijälle menetyksen, jonka työajan ja vastaava palkkatulon supistus aiheuttavat. Tuen ehtona olisi paikallisten osapuolten sitoutuminen osaamista kehittävään koulutukseen.
16.04.2009 10:44

Järjestöt vetoavat torstaina julkistetussa kirjeessään valtionvarainministeri Alistair Darlingille Saksan Kurzarbeit-järjestelmään. Siinä työntekijälle maksetaan julkisista varoista iso osa työajan lyhentämisen aiheuttamasta menetyksestä. Kirjeessä todetaan, että myös useassa muussa Euroopan maassa samaa mallia on sovellettu menestyksekkäästi.

Järjestelmät rajoittavat irtisanomisten tarvetta ja kohentavat yritysten henkilöstön osaamista. Lisäksi työpaikkojen säilyminen - työttömyyden kasvun sijaan - on edullista valtion taloudelle. Työajan lyhentämissopimusten taloudellinen tukeminen on näin valtiolle kannattava sijoitus.

- Tuollaiset sopimukset tarjoavat nopean keinon alentaa yritysten kustannuksia ja auttaa kovilla olevia työntekijöitä, TUC:n pääsihteeri Brendan Barber sanoo.