Britannian postilaitos suunnittelee 30 000 työpaikan lakkauttamista

13.12.2001 16:48

Britannian postilaitos suunnittelee 30 000 työpaikan lopettamista. Se merkitsisi henkilökunnan supistamista lähes kuudenneksella. Sekä postin työntekijät että palvelutason huononemista pelkäävät asiakkaat ovat reagoineet jyrkän kielteisesti nykyään Consignian nimellä toimivan postilaitoksen aikeisiin.

Postin johto tähtää ohjelmallaan toiminnan kannattavuuden parantamiseen. Päämääränä on nostaa raskaasti tappiollisen organisaation tulos plussalle. Työpaikkojen lopettaminen on määrä toteuttaa puolessatoista vuodessa. Ammattiliitto CWU:n apulaispääsihteeri John Keggie ei usko, että kymmenien tuhansien työpaikkojen lakkauttaminen johtaa työnantajan tavoitteen toteutumiseen.

Noin 70 prosenttia postin menoista koostuu työvoimakuluista. Sen vuoksi säästöohjelma keskittyy henkilökunnan supistamiseen. Consignian tulojen kasvu jää tänä vuonna kolmeen prosenttiin kaavaillun kuuden prosentin sijaan.

Consignian toimitusjohtaja John Roberts arvelee, että pääosa ohjelmasta voidaan hoitaa vapaaehtoisilla irtisanoutumisilla. Sitä helpottaa henkilökunnan nopea vaihtuvuus. Vuosittain joka kymmenes työntekijä jättää postin. Työpaikkoja on vähennetty kiivaalla tahdilla myös kuluneen vuoden aikana. Organisaatiota on laihdutettu lopettamalla 10 000 työpaikkaa.