Boikotti pakotti Petro-Canadan lopettamaan työsulkunsa

30.12.2008 10:29
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Petro-Canadan öljynjalostamon työsulku Kanadassa päättyy kestettyään yli vuoden. Ay-liikkeen julistama yhtiön tuotteiden ostoboikotti taivutti työnantajan sopimukseen, joka tekee oikeutta työntekijöille. Joulun aatonaattona 95 prosenttia työntekijöistä äänesti neuvottelutuloksen hyväksymisen puolesta.

Uusi 3-vuotinen sopimus nostaa palkkoja takautuvasti 5 prosenttia helmikuun alusta 2007 lähtien ja 4,5 prosenttia alkaen 1. helmikuuta 2008. Seuraava 4,5 prosentin korotus toteutetaan helmikuun alussa 2009. Lisäksi sopimus takaa tuhansien eurojen arvosta erilaisia bonuksia ja lomarahoja.

Työnantajan määräämä työsulku koski 260 työntekijää, jotka ovat ammattiliitto CEP:n osasto 175:n jäseniä.

Kansainvälisen ay-federaation ICEM:n pääsihteeri Manfred Warda luonnehtii sopimusta mittavaksi voitoksi.

- Öljynjalostamon 260 työntekijän sitkeys suojella 40 vuotta sovellettua sopimusmallia luo intoa meihin kaikkiin, itsekin lakkovartioon osallistunut Warda sanoo.