Ay-oikeudet toteutuvat Turkissa heikosti

27.02.2012 12:19

Turkki on ay-oikeuksien toteutumisessa takapajula, vaikka se on ratifioinut Kansainvälisen työjärjestön ILOn kaikki keskeiset ay-oikeuksia koskevat sopimukset. Se käy kiistattomasti ilmi Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin viime viikolla julkaisemasta raportista.

Oikeus neuvotella kollektiivisesta työehtosopimuksesta on korkean kynnyksen takana. Tuotantolaitoskohtaisen neuvotteluoikeuden ehtona on, että ammattiliitto edustaa asianomaisella sektorilla vähintään kymmenesosaa työntekijöistä koko maassa ja enemmistöä tehtaan työntekijöistä. ITUCin selvityksen mukaan ainoastaan 5,4 prosenttia palkansaajista on kollektiivisten työehtosopimusten piirissä.

Ay-toiminta voi johtaa vankilatuomioon

Laillisen lakon aloittaminen on tehty vaikeaksi. Lakon aloittamisesta on ilmoitettava vähintään 60 vuorokautta ennen sen alkua. Rangaistukset laittomaan lakkoon osallistumisesta voivat olla ankaria aina vankilatuomioihin asti. Paraikaa Turkin vankiloissa useita vankeja kärsii vapausrangaistuksista ay-toimintaan osallistumisen vuoksi.

Julkisen sektorin työntekijöiden järjestäytymisoikeutta rajoitetaan lailla. Laki kieltää järjestäytymisoikeuden puolustusministeriön siviilivirkailijoilta, asevoimien jäseniltä sekä rangaistuslaitosten työntekijöiltä. Järjestäytymisoikeutta sääntelevää lainsäädäntöä ei sovelleta itsensä työllistäviin, kotityötä tekeviin eikä oppisopimuksella oleviin.

Julkisella sektorilla laki suo ay-järjestöille työehtoasioissa ainoastaan konsultointioikeuden. Vuonna 2010 tehty muutos perustuslakiin takaa julkisen sektorin ay-järjestöille oikeuden neuvotella kollektiivisista työehtosopimuksista, mutta perustuslain uudistettua määräystä soveltavaa lakia ei ole säädetty.

Oikeus ratkaisee kiistat yleensä työnantajien eduksi

Turkki on valmistellut ILOn kanssa työlainsäädännön uudistusta jo pari vuotta, mutta turkkilaiset ovat torjuneet ILOn keskeisiä ehdotuksia ja uudistustyö on takkuillut muutoinkin.

ITUCin raportin mukaan työntekijöiden ay-oikeuksien toteutumista on viime vuosina entisestään heikentänyt oikeuslaitoksen toiminta. Oikeuteen viedyt kiistat on yleensä ratkaistu työnantajien eduksi.

Turkista ITUCiin on liittynyt neljä ammatillista keskusjärjestöä. Ne ilmoittavat jäsenliittojensa jäsenmääräksi yhteensä 780 000 henkilöä.