s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ay-liikkeen tavoite: Työelämän…

Ay-liikkeen tavoite: Työelämän syrjintään nollatoleranssi

Perehdyttämällä monimuotoiseen työyhteisöön, Petmo

Kaikkien työntekijöiden tasaveroinen kohtelu työpaikoilla ja nollatoleranssi syrjinnän suhteen on ammattiyhdistysliikkeen tavoitteena. Työelämä on Suomessakin vähitellen muuttumassa yhä monikulttuurisemmaksi. Olennaista on, miten yrityksen johto sitoutuu syrjimättömyyteen. Tärkeässä asemassa ovat myös luottamusmiehet, jotka omalla toiminnallaan ja esimerkillään voivat rakentaa siltoja eri kulttuureista tulevien työntekijöiden välille.

SAK hallinnoi Euroopan sosiaalirahaston Perehdyttämällä monimuotoiseen työyhteisöön (Petmo) -hanketta, jossa tavoitteena on kehittää perehdyttämisjärjestelmiä 15 pääkaupunkiseudun yrityksessä ja työyhteisössä. Hankkeen ympärille on rakentunut laaja kumppanuus, jossa mukana SAK:n ohella ovat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, kahdeksan SAK:laista ja kaksi STTK:laista ammattiliittoa, kolme koulutusorganisaatiota sekä työnantajajärjestö EK. Yrityksiä on mukana niin teollisuudesta, palvelualoilta kuin julkiselta sektorilta.

Petmossa perehdyttämistä tarkastellaan sekä maahanmuuttajien että suomalaisten työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena on saada aikaan aitoa vuoropuhelua ja kulttuurien kohtaamista. Hyvänä pohjana ovat Petmoa edeltäneen ETMO-hankkeen kokemukset. Etmossa todettiin perehdyttämisen olevan yksi työelämän solmukohdista, jonka hyvä toteutus välttää monelta ongelmalta myöhemmin.

Petmolla on myös kolme kansainvälistä kumppania Englannissa, Ranskassa ja Itävallassa. Hankkeiden ensimmäinen yhteinen seminaari järjestetään Kiljavan opistolla 12.-13. syyskuuta. Teemana on monikulttuurisuus ja syrjinnänvastaisuus. Suomalaisten asiantuntijoiden lisäksi kuullaan puheenvuoroja muun muassa siitä, mistä näkökulmasta ranskalaiset lähestyvät syrjintää työelämässä. Ranskalainen yhteiskuntahan pohjaa suuren vallankumouksen &#;8221vapaus, veljeys, tasa-arvoisuus” -aatteisiin.

Myös englantilaisilla on pitkä kokemus maahanmuuttajista ja syrjinnän vastaisesta työstä. Ammattiyhdistysliikkeellä on siinä oma aktiivinen roolinsa. Itävaltalaisten hanke keskittyy syrjäytymisen ehkäisyyn hankkeessa, jossa päähuomio on kiinnitetty aikuisten perustaitoihin: luku- ja kirjoitustaitoon, matematiikan ja tietotekniikan perusteisiin.

Kaikki hankkeet ovat useampivuotisia. Petmo alkoi viime marraskuussa ja päättyy huhtikuussa 2007. Kussakin hankkeessa taustalla on myös tavoite parantaa maahanmuuttajien työmarkkina-asemaa.

Suomessa maahanmuuttajien työttömyysaste on liki 30 prosenttia. Moni työskentelee koulutustaan vastaamattomassa työssä, useimmiten määräaikaisessa työsuhteessa. Työperäinen maahanmuutto Suomeen on toistaiseksi ollut vähäistä. Useimmat maahanmuuttajat ovat tulleet maahan perhesiteiden vuoksi tai pakolaisina.

Maahanmuuttajien kotouttamista tulisi edelleen kehittää, muun muassa kielikoulutusta pitäisi järjestää enemmän. Lähes poikkeuksetta hyvä suomen kielen taito on edellytyksenä työpaikan saamiselle. Myös maahanmuuttajien kotimaassaan suorittamien tutkintojen täydentämiseen ja näyttötutkintojen kehittämiseen pitää vielä paneutua. Suomeen ei saa syntyä kahden kerroksen työmarkkinoita, sanoo Petmo-projektin koordinaattori Auli Korhonen.

Euroopan sosiaalirahasto

Koordinaattori-suunnittelija Auli Korhonen, puh. 040 541 4510