Ay-liike ylläpitää toivoa zimbabwelaisissa

05.12.2008 11:32
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Keskiviikkona Zimbabwen ay-liike organisoi useassa kaupungissa mielenosoituksia pankkien käteisnostorajoituksia vastaan. Viime kuukausina näistä rajoituksista on tullut lisärasite zimbabwelaisten suuren enemmistön muutoinkin syvään ahdinkoon. Käteisnosto on vaatinut tuntikausien jonotuksen, eikä sallittu enimmäisnosto ole riittänyt edes yhden päivän välttämättömyysmenoihin.

Mielenosoituksissa poliisi pidätti yli 70 henkeä, heidän joukossaan ammatillisen keskusjärjestön ZCTU:n ja sen jäsenliittojen johtohenkilöitä. Päivä muodostui kuitenkin The ZimDiaspora -verkkojulkaisun mukaan ay-liikkeelle menestyksekkääksi. Neuvotteluissa ZCTU:n edustajien kanssa keskuspankin johto oli luvannut olennaisesti väljentää käteisnostorajoitusta, The ZimDiaspora raportoi.

Ay-liike säilyttänyt toimintakykynsä

Vuosia jatkunut väkivaltainen sorto ja maan taloudellinen romahdus ovat vahingoittaneet ZCTU:n ay-verkostoa, mutta eivät lamauttaneet sitä.

- Ay-liike on jäsenpohjainen massaliike ja se kykenee toimimaan maan kaikissa osissa, kertoo viikko sitten ZCTU:n johtohenkilöitä Nairobissa tavannut Tarja Valtonen-Simão, joka työskentelee Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksessa (SASK) Afrikan hankkeiden koordinaattorina.

- Matala ja leveä organisaatiomalli turvaa liikkeen jatkuvuuden myös tilanteissa, joissa sen johtohenkilöitä on pidätetty.

Suomen ay-liike on tukenut SASK:in kautta vuodesta 2003 lähtien zimbabwelaisten ay-verkostoa hätäapuohjelmalla. Sitä rahoittavat myös muiden Pohjoismaiden ja Hollannin ay-järjestöt. Hankkeella puolustetaan zimbabwelaisten ay- ja ihmisoikeuksia sekä turvataan Zimbabwea koskevan tiedotustoiminnan jatkuvuus maan sisällä ja kansainvälisesti. Myös Etelä-Afrikan suurin ammatillinen keskusjärjestö Cosatu antaa merkittävää tukea Zimbabwen ay-liikkeelle.

Muutama päivä sitten kansainvälinen ay-liike aloitti Internetissä allekirjoituskampanjan, jolla painostetaan Zimbabwen vallanpitäjiä. Vetoomusviestin voi allekirjoittaa ja lähettää SASK:in verkkopalvelussa osoitteessa www.sask.fi/vetoomukset/zimbabwe.

Harvainvalta sotilaiden tuen varassa

Zimbabwen presidentinvaalien jälkeen Robert Mugaben hallinnon ja opposition väliset vallanjakoneuvottelut eivät ole parantaneet Zimbabwen tilannetta. Mugaben hallinto ylläpitää sotilasdiktatuuria muistuttavaa komentoaan armeijan, poliisin ja turvallisuuskoneiston voimalla.

Tuorein tilasto kertoo inflaation etenemisestä vaikeasti käsitettävää 231 miljoonan prosentin vuosivauhtia. Useimmat sairaalat on suljettu. Viime viikkoina 12 000 ihmistä on sairastunut koleraepidemiaan, ja lähes 600 on kuollut tautiin. Hiv-tartuntojen ja aids-kuolemien määrässä Zimbabwe kuuluu maapallon pahimpiin maihin.

Koululaitos ei enää juurikaan toimi. Työtä on vain harvoilla. Elintarvikkeiden tuotanto on romahtanut. Suuri osa väestöstä on YK:n arvioiden mukaan aliravittua. Kaiken huipuksi hallitus on päätöksillään lähes kokonaan estänyt kansainvälisen humanitaarisen avustustoiminnan.

- Näiden mittaamattomien vaikeuksien keskellä ay-liikkeen sitkeys ja sen aktiivien pelkäämätön toiminta ylläpitävät zimbabwelaisissa toivoa käänteestä parempaan, Valtonen-Simão sanoo.