Ay-liike vaatii Kreikassa työllisyyden ja talouskasvun tukemista

Kreikassa alkoi keskiviikkona kaksipäiväinen yleislakko, jolla kreikkalaiset vastustavat eläkeiän korottamista 65 vuodesta 67 vuoteen ja uusia heikennyksiä julkisen sektorin työntekijöiden asemaan. Parlamentin käsittelyssä olevat muutosesitykset perustuvat vaatimuksiin, jotka on asettanut uusien lainojen ehdoksi Kreikan ulkomaisia rahoittajia edustava troikka. Kreikan tapauksessa troikaksi kutsutaan Euroopan komission, Euroopan keskuspankin EKP:n ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n yhteistä neuvottelu- ja päätöksentekojärjestelmää.
08.11.2012 11:33
SAK
Kreikan GSEE- ja ADEDY-järjestöjen yleislakkomateriaalia

Troikan linjaa vastustavilla kreikkalaisilla on kansainvälisen ay-liikkeen tuki. "Kreikan talous on sairaampi kuin koskaan nyt, kun sitä on lääkitty neljä vuotta troikan kovilla lääkkeillä", Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC päättelee äskettäin julkaisemassaan raportissa.

Työttömyysaste on noussut 25 prosenttiin

Vuonna 2008 puhjenneen kriisin vuosina bruttokansantulo on romahtanut 25 prosenttia. Yksityinen ja julkinen kysyntä ovat laskeneet lähes yhtä paljon. Investoinnit ovat supistuneet puoleen aiemmalta tasoltaan.

Kreikan työttömyysaste on noussut 25 prosenttiin sen oltua alle 9 prosenttia ennen kriisin alkua. Samanaikaisesti Kreikan ulkomainen velka on kasvanut räjähdysmäisesti ja velan ennustetaan nousevan ensi vuonna lähes kaksi kertaa maan bruttokansantuloa suuremmaksi.

Palkkojen ja eläkkeiden nimellisarvo on pudonnut kymmeniä prosentteja. Minimipalkkaa on pudotettu niin, että se on tuskin kolmatta osaa toisen kriisimaan Irlannin vähimmäispalkasta.

Yli puolet palkansaajista työehtosopimusten ulkopuolella

Troikan pakottamana työelämän pelisääntöjä on muokattu kovalla kädellä. Irtisanomissuojaa ja -korvauksia on heikennetty merkittävästi.

Työehtosopimusjärjestelmää on purettu niin, että yli puolet palkansaajista on joutunut käytännössä sen ulkopuolelle. Aiemmin kansallinen työehtosopimus määritteli kaikkien toimialojen ja myös pienten yritysten työehtojen vähimmäistason, eikä sitä ollut lupa alittaa. Kansallinen työehtosopimus oli tapana synnyttää laajassa vuoropuhelussa, johon osallistuivat myös puolueet.

Vyönkiristysohjelmaa on lievennettävä

Kriisin jatkuessa jo viidettä vuotta ay-liikkeen keskeinen vaatimus on, että vyönkiristysohjelmaa on lievennettävä. Kreikan on saatava aikaa julkisen sektorin talouden uudistamiseen ja tukea työllisyys- ja talouskehityksen kääntämiseksi nousuun. Paraikaa käsittelyssä olevat muutokset syventävät kriisiä, ay-järjestöt varoittavat.

Niin Kreikan kuin kansainvälinenkin ay-liike tukee esityksiä, joilla pyritään vähentämään Kreikan vakavaa korruptio-ongelmaa ja laajamittaista veronkiertoa. Onnistuminen tässä vaikeassa tehtävässä luo perustaa Kreikan talouden nousulle.

Juhani Artto