Ay-liike vaatii demokratiaa Kirgistaniin

04.04.2005 12:35
International Union of Food, Agricultural, Hotel, Restaurant, Catering, Tobacco and Allied Workers' Associations (IUF)

Kansainvälinen ay-federaatio IUF luonnehtii vallan vaihtumista Kirgistanissa eliitin eri osien kierrätykseksi. Vallasta syrjäytettyjen ryhmien tilalle on noussut eliitin muita osia. IUF:n mukaan uusien vallanpitäjien poliittisesta ja sosiaalisesta ohjelmasta ei ole vielä syntynyt selvää kuvaa.

IUF korostaa verkkosivustonsa pääkirjoituksessa, että Kirgistan tarvitsee ennen muuta demokratiaa. "Demokraattinen kehitys on rakennettava järjestäytyneen kansalaisyhteiskunnan rakenteiden varaan. Niihin kuuluvat itsenäinen ay-liike, poliittisesti ja taloudellisesti riippumaton media sekä oppositio, joka pystyy tarjoamaan uskottavan vaihtoehtomallin taloudelliselle kehitykselle", IUF linjaa.

Kirjoituksessa todetaan, että Kirgistanin ay-liike ehdotti kaikkien poliittisten suuntausten neuvotteluja ratkomaan vilpillisten parlamenttivaalien synnyttämää kriisiä. Vallanpitäjät eivät suostuneet ehdotukseen, ja pian väkijoukot painostivat maan johtohenkilöt karkuteille.

Kirjoituksen mukaan puitteet spontaanille sosiaaliselle räjähdykselle loi se, ettei maan johto ei toiminut kunnolla köyhyyden lieventämiseksi. Parlamenttivaalien vilpillinen läpivienti toimi kipinänä, joka pani liikkeelle sosiaalisen liikehdinnän, IUF toteaa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi