Ay-liike patistelee komissiota EWC-direktiivin uudistustyöhön

17.01.2005 11:21
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY pyytää Euroopan komissiota panemaan vauhtia eurooppalaisia yritysneuvostoja (EWC) koskevan direktiivin uudistamiseen. Komissio kuuli toukokuussa 2004 asiassa ay-liikkeen ja työnantajien edustajia, mutta sen jälkeen uudistustyö on ollut keskeytyksissä.

EWC-direktiivi tuli voimaan 1994. Sen mukaan yritysneuvosto on perustettava kaikissa vähintään 1 000 työntekijän yrityksissä, joilla on kahdessa tai useammassa EU-maassa vähintään 150 työntekijää.

Ennen EU:n viime laajenemista määräys velvoitti neuvoston perustamiseen noin 1 800 yrityksessä. Niin on kuitenkin tehty ainoastaan noin 640 yrityksessä.

Yli 10 000 työntekijän yrityksistä, joita EWC-direktiivi koskee, 61 prosenttia on perustanut eurooppalaisen yritysneuvoston. EWC-direktiivin piirissä olevista alle 5 000 työntekijän yrityksistä ainoastaan 23 prosentissa toimii eurooppalainen yritysneuvosto.

Kirjeessään komissiolle EAY esittää, että EWC-velvoitetta laiminlyöviä yrityksiä pitäisi voida rangaista, jotta yritysten motivaatio yritysneuvostojen luomiseen kasvaisi. EAY:n mukaan pätevästi toimiva EWC hyödyttää sekä henkilöstöä että yritystä. Rangaistusmenettelystä päättäminen tulisi jättää kansallisen päätöksenteon piiriin.

Lisäksi EAY ehdottaa, että yritysten tiedotus- ja kuulemisvelvollisuus määritellään nykyistä tarkemmin. EWC:n jäsenten oikeutta välittää yritykseltä saamiaan tietoja ammattiliitoilleen on laajennettava, EAY esittää.

Päätösten, joiden valmistelussa yritys on rikkonut kuulemis- ja tiedottamisvelvollisuuttaan, tulisi voida jäädä ilman lainvoimaa. Vaihtoehtoisesti työntekijöillä tulisi olla oikeus vahingonkorvauksiin, EAY katsoo.

EAY:n suomalaiset jäsenjärjestöt ovat SAK, STTK ja Akava.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi