Ay-liike osallistuu täysillä Nepalin demokratialiikkeeseen

SAK
Nepalin ammatillisen keskusjärjestön Gefontin kampanjamateriaalia

Suurmielenosoitus lisää painostusta

Nepalissa kamppailu demokratiaan paluun puolesta on muuttumassa yhä kärkevämmäksi. Demokratialiike odottaa, että sen torstaiksi koolle kutsumasta mielenosoituksesta tulee ennätysmäisen laaja. Liikettä johtaa seitsemän puolueen yhteinen koordinaatioelin. Nepalin kolme ammatillista keskusjärjestöä ja niiden jäsenliitot ovat täysillä mukana maata yksinvaltaisesti hallitsevan kuningashuoneen painostamisessa.

Myös merkittävää osaa Nepalin maaseudusta hallitseva maolainen liike osallistuu demokratialiikkeeseen. Aseellista painostusta harjoittava maolaisjärjestö on hyväksynyt muiden keskeisten oppositiopuolueiden kanssa yhteisen ohjelmajulistuksen.

Laajapohjainen liike vaatii kuningas Gyanendraa lopettamaan yli 14 kuukautta jatkuneen poikkeustilan, jonka aikana demokraattisten instituutioiden toiminta on kiellettyä ja kansalaisoikeudet on supistettu olemattomiksi.

Puolueiden, ay-järjestöjen sekä lukuisten muiden yhteisöjen organisoimat lakot ovat viime viikkoina lamauttaneet Nepalin normaalin toiminnan. Pula elintarvikkeista, polttoaineista ja muista päivittäistarvikkeista on kärjistynyt. Kuninkaalle uskolliset sotilas- ja poliisijoukot ovat koettaneet väkivaltaisin ottein vaimentaa demokratialiikettä. Yksin pidätettyjen ay-aktiivien määrä on kohonnut satoihin.

Lue myös

Nepal vapautti kymmeniä ay-aktiiveja (uutinen 17.2.2006)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi