s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ay-liike ja kirkko pohtivat jä…

Ay-liike ja kirkko pohtivat jäsenyyden merkitystä

Oulun Kirkkopäivät 27.-29.5.2005

SAK ja kirkko järjestävät Oulun Kirkkopäivien yhteydessä lauantaina yhteisen tilaisuuden, jossa pohditaan jäsenten mahdollisuuksia vaikuttaa ay-liikkeen ja kirkon toiminnan tavoitteisiin ja sisältöön.

Suomalaiset ovat muiden pohjoismaalaisten tavoin järjestökansaa. Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu suomalaisista 84 prosenttia. Kolme neljästä palkansaajista on järjestäytynyt oman alansa ammattiliittoon &#;8211 heistä puolet eli noin miljoona suomalaista SAK:hon.

Vaikka sekä kirkon että ammattiliittojen jäsenmäärät ovat pysyneet korkealla tasolla, pohditaan sekä miljoonajäsenisessä SAK:ssa että kirkon piirissä tulevaisuuden haasteita. Vaikuttaa siltä, että maailmalla kansalaisjärjestötoiminta on yhä enemmän muuttumassa aktiivisesta osallisuudesta asiakkuudeksi: jäsenyys toteutuu maksettuna jäsenmaksuna, yhteisöllisyys palkkatyönä.

Onko tämä jatkossa suunta myös Suomessa vai perustuuko toiminta kansanliikkeissä, kansalaisjärjestöissä ja kirkossa edelleen jäsenten omaan vahvaan panokseen? Vai kanavoituuko ihmisten aktiivisuus jatkossa pikemminkin yhdenasian liikkeisiin ja pihatalkoisiin kuin perinteisempien organisaatioiden toimintaan? Onko aktiivinen jäsenyys ylipäätään tarpeen?

Tarvitaanko minua? – Jäsenen merkitys kirkossa ja ay-liikkeessä on Kirkkopalvelujen ja SAK:n järjestämä paneeli ja keskustelutilaisuus, joka pidetään Oulun Kirkkopäivillä lauantaina 28.5. klo 10.00–12.00. Paikkana on Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan Sali.

Keskustelemassa ovat SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, SAK:n valtuuston jäsen, pääluottamusmies Jaana Manninen, toimittaja Riku Siivonen sekä Kirkkopalvelujen diakonia-, sosiaali- ja koulutuspalvelujen johtaja Ilkka Mattila. Vetäjänä toimii viestintäkonsultti Sari Kuvaja.

Yleisö on tervetullut mukaan keskustelemaan ja haastamaan panelisteja!

Lisätietoja tilaisuudesta

Paneelin puheenjohtaja, viestintäkonsultti Sari Kuvaja, sari.kuvaja@pp3.inet.fi, puh. 040 528 2820