Ay-liike: G20-ryhmän edistettävä työllisyyttä tukevaa talouskasvua

02.11.2011 14:31
G-20

Kansainvälinen ay-liike vaatii maailman suurimpia talousmahteja asettamaan työllisyystavoitteet politiikkansa keskiöön. Vaatimus sisältyy kansainvälisten ay-järjestöjen yhteiseen kannanottoon, jonka ne julkistivat torstaina ja perjantaina Ranskassa järjestettävän G20-maaryhmän kokouksen aattona.

Kannanotossa ryhmän maita kehotetaan laatimaan ja toteuttamaan työvaltaisia perusrakenneohjelmia sekä auttamaan ympäristölle suotuisten työpaikkojen syntyä. Työllisyyttä tukeva kasvupolitiikka sisältää myös osaamisen kehittämisohjelmia, ay-järjestöt esittävät.

Toisena kohtana kannanotossa patistellaan maailman johtajia vahvistamaan kollektiivisia työehtosopimusjärjestelmiä, kehittämään vähimmäispalkkaa koskevia sopimuksia ja lainsäädäntöä sekä lisäämään pienituloisten taloudellista tukea. Tärkeätä on myös lujittaa työmarkkinoista huolehtivia instituutioita.

Kolmanneksi ay-järjestöt peräävät G20:lta konkreettisia toimia sosiaaliturvan parantamiseksi ja siinä tarvittavan rahoituksen järjestämiseksi.

Ay-järjestöjen neljän kohdan ohjelmassa viimeisenä ovat ehdotukset rahoitussektorin toimivuuden kohentamiseksi. Liian suuriksi paisuneet rahoitusalan ryhmittymät on pilkottava ja rahalaitosten välisille varainsiirroille on säädettävä kansainvälinen vero, kannanotossa ehdotetaan.

Maailman ay-liikkeen johtajat tapaavat G20-kokouksen yhteydessä useita G20-maiden johtajia.