s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Asuntopakettia ei saa lykätä y…

Asuntopakettia ei saa lykätä yli vaalien

Kuva: Ville Juurikkala

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Ministeri Siimeksen esittelemää asuntopakettia ei saa lykätä yli vaalien. Lykkäys estäisi valtion tukeman asuntotuotannon käynnistymisen tänä vuonna käytännössä lähes kokonaan. Yksistään pääkaupunkiseudulla voisi jäädä 4000 asuntoa rakentamatta. Tämä olisi erittäin lyhytnäköistä politiikkaa sekä rakentajien työllisyyden että asunnontarvitsijoiden kannalta.

Aravavuokralaisilla on myös oikeus saada osansa Emun mukanaan tuomasta korkohyödystä. Talous- ja rahaliittohan on pudottanut korkotasoa tuntuvasti ja markkinakorot ovat selvästi jo alempana kuin aravakorot. Miksi Emu-etu annettaisiin vain niille, joilla on varaa hankkia omistusasunto? Eihän valtio voi asuntorahaston kautta toimia koronkiskojana, joka ottaa pienituloisilta vuokralaisista suurempaa korkoa kuin mitä pankit tekevät.

Siimeksen esitys, jota SAK tukee, alentaa vuokria vanhoissa aravataloissa. Se on todella tarpeen, sillä sähkön hinnan nousu uhkaa johtaa tuntuviin vuokrankorotuksiin. Valtion tukeman asuntotuotannon pattitilanne on purettava viivyttelemättä ja siksi nyt on päätösten eikä viivyttelyn aika. Toivottavasti kokoomuksen johto asettuu vuokralaisten ja asunnontarvitsijoiden asialle eikä tue liikenne- ja viestintäministerin pöydällepanopuheita.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250