Armeijan harmaisiin Itä-Suomessa

Asento! Lepo! Moni nainen on joskus pohtinut, miltä tuntuisi vetää armeijan vermeet niskaan ja kokea inttielämää. JHL:n Itä-Suomen nuoret eivät tyydy vain miettimään asiaa, sillä he pääsevät viettämään viikonloppua Kontiolahden varuskuntaan 15.–16. syyskuuta 2012.
09.08.2012 11:03
ARVO
Arvo

Taru Tahvanainen– Inttitapahtumaa on rummutettu vuoden alusta lähtien, ja se tulee olemaan meillä vuoden kohokohta. Tarkoituksena on antaa kaikille halukkaille mahdollisuus tutustua maanpuolustukseen. Myös miehiä toivotaan mukaan, kertoo idean luoja, JHL:n Itä-Suomen nuorten puheenjohtaja Taru Tahvanainen.

Luvassa on ainakin ekoaseammuntaa, sulkeisharjoituksia, frisbeegolfia, sotkukahveja, puolijoukkueteltan pystytystä ja niissä yöpymistä.

– Meitä ei päästetä helpommalla kuin alokkaita. Ulkona ollaan, satoi tai paistoi. Omat vaatteet hylätään, ja pukeudumme armeijan vetimiin. Teltta pystytetään itse ja kipinämikkovuorot jaetaan, Tahvanainen kertoo ja muistuttaa, että kyse on ennen kaikkea mielenvirkistysreissusta.

Tahvanainen itse on jo kokenut kipinämikko. Työssään ammattiopisto Luovin ohjaajana joensuulainen on kurkistanut varuskuntaelämään opiskelijoiden kanssa jo neljästi.

Ay-aatetta Tahvanainen on imenyt jo äidinmaidosta. Isosiskon kanssa on oltu monessa mukana, ja nuorisotoimintaankin on saatu viime vuosina kaivattua äksöniä.

– Meillä on ollut kauneusiltaa ja verenluovutustempausta. Metalliliittoa on haastettu keilaamaan, sumopainiin ja rodeohärkäkisailuun. Viime vuonna painatimme kortsuja ja kävimme jakamassa niitä Ilosaarirockissa.

Varuskunnissa työskentelee monia JHL:läisiä. Aliupseeriliitto on JHL:n yhteisöjäsen.

Teksti: Tuuli Virta
Kuva: Taru Tahvanainen

Juttu on julkaistu Arvo-lehdessä 2/2012 Varsinainen välähdys! -juttusarjassa, jossa esitellään SAK:laisten nuorisotoimijoiden hyviä ideoita.