Applen iPhonea kootaan Kiinassa yhä laittomin ylitöin

Paljastukset elektroniikan sopimusvalmistajan Foxconnin laittomuuksista Kiinassa eivät ole johtaneet ratkaiseviin parannuksiin. Se ilmenee Kiinan työolojen kehitystä vuodesta 2005 lähtien seuranneen ei-kaupallisen tutkimusyhteisön Sacomin torstaina julkaisemasta raportista.
24.09.2012 15:23
JUHANI ARTTO
Työntekijöiden nukkumasali kiinalaisessa tehtaassa

Raportin tiedot perustuvat Foxconnin Zhengzhoun tehtaan 60 uuden työntekijän haastatteluun syyskuussa 2012 ja koskevat pelkästään työoloja Applen iPhone-puhelinten kokoonpanolinjoilla.

Viime aikoina yksittäiset työntekijät ovat saattaneet tehdä jopa 100 tuntia ylitöitä kuukaudessa. Ylitöiden määrä ylittää pahimmillaan kolminkertaisesti Kiinan työlainsäädännössä määritellyn enimmäismäärän.

Kaikesta ylityöstä ei ole maksettu asianmukaisesti. Eräillä tuotantolinjoilla työntekoa on pitänyt jatkaa normaalituntien jälkeen korvauksetta, kunnes tuotantotavoite on saavutettu. Lain mukaan viikonlopputyöstä maksettavien tuplapalkkojen sijaan osalle työntekijöistä on annettu ylimääräistä vapaata.

Täysiä työpäiviä ilman lepotaukoja

Foxconn ja Apple ovat luvanneet kaksi taukoa työpäivää kohti, mutta useimpien haastateltujen mukaan lupauksia ei ole täytetty. Osa työntekijöistä on joutunut tekemään täyden työpäivän ilman lepotaukoja. Vessassa käyntiä varten työntekijöiden on pitänyt pyytää lupa.

Raportissa kerrotaan myös, että työntekijät ovat useita kertoja koettaneet saada korotuksia pieniin palkkoihinsa menemällä lakkoon. Äskettäisen lakon osanottajat saivat potkut. Palkat ovat niin pieniä, että perheellisten tulot ilman isoja ylityömääriä jäävät alle perheiden tavanomaisten elinkustannusten.

Tehtaalla toimii työnantajan hallitsema ay-järjestö. Työnjohtajat ovat hankkineet siihen jäseniä selostamatta, mitä hyötyä työntekijöille on jäsenyydestä.