s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ammattiliittojen kesätapahtumi…

Ammattiliittojen kesätapahtumiin tulossa tuhansia SAK:laisia

Kuva: Ville Juurikkala.

SAK:laisten ammattiliittojen kesätapahtumiin osallistuu tänä kesänä tuhansia ammattiliittojen jäseniä perheineen. Tapahtumien kirjo on laaja huvipuisto- ja risteilypäivistä ammattiosastojen välisiin urheilukilpailuihin ja hallituksen jäsenten kyselytuntiin.

Tekstiili- ja vaatetustyöväen Liiton Tevan perinteinen jäsentapahtuma Lystilauantai on 7. kesäkuuta Tampereen Särkänniemessä. Tampereelle on tulossa 1200 osanottajaa. Tilaisuudessa esiintyvät Merja Larivaara ja Pentti Rasinkangas orkestereineen. Lisäksi ohjelmassa on valokuvanäyttely liiton historian varrelta. Tevalaiset kokoontuvat perheineen vielä kuntoremonttilomalle liikuntakeskus Pajulahteen 20.-25. heinäkuuta.

Rakennusliittolaiset maalarit kokoontuvat kesäpäiville Tampereella 6.-8. kesäkuuta, muurarit Ahvenanmaalle 28.-29. kesäkuuta sekä maa- ja vesirakentajat Ouluun 2.-3. elokuuta. Putki- ja putkieristysalan retkeilypäivät pidetään puolestaan Lappeenrannassa 7.-8. kesäkuuta ja rakennustuoteteollisuuden työntekijät risteilevät Tukholmaan 29.-31. elokuuta. Rakennusliiton eläkeläisjäsenet kokoontuvat rakentajaveteraanitapaamiseen 13.-15. kesäkuuta Siikaranta-opistolle Espooseen. Rakentajamotoristien kokoontumisajot pidetään Pyhtään Mäntyniemessä 25.-27. heinäkuuta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin kiinteistöalan kesäpäiviä vietetään 7.-8. kesäkuuta Joutsassa Rantasipi Joutsenlammella.

Puolisen tuhatta postiliittolaista kokoontuu Postiliiton kesäpäiville 14.-15. kesäkuuta Jyväskylän Laajavuoreen. Vanhojen kisalajien petanquen, tikanheiton ja saappaanheiton lisäksi ohjelmassa on rantalentopalloa ja tutustumislajeina jousiammuntaa ja kanadalaiskirveenheittoa.

Sähköalan ammattiliiton kesäpäiville 28.-29. kesäkuuta Laukaalle odotetaan noin tuhatta sähköliittolaista perheineen. Laukaalla on tiedossa muun muassa mukavaa yhdessäoloa, golfia, rantalentopalloa ja petanqueta.

Kaupanalan Esimiesliitto KEY kokoontuu liittokokoukseen Kokkolaan 6. heinäkuuta.

Kunta-alan ammattiliiton KTV:n kesätapaaminen ”Soppaa ja soittoa” järjestetään Valkeakosken Työväen Musiikkitapahtuman yhteydessä lauantaina 26. heinäkuuta kello 15-17 Kirjaslammen lavalla. Paikalla on muun muassa liiton puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori. Kainuun ja Oulun seudun KTV:läisille ja heidän perheilleen järjestetään tapaaminen lauantaina 23. elokuuta Sotkamon Vuokatinharjun maastossa. Päivän ohjelma painottuu erilaisiin kilpailutapahtumiin. Päivä päättyy ohjelmalliseen iltaan Vuokatinhallissa, jossa muun muassa puheenjohtajat Santamäki-Vuori pitää puheenvuoron.

Noin 200 Rautatievirkamiesliiton jäsentä odotetaan Rennon savolaisille kesäpäiville Pieksämäelle 2.-3. elokuuta. Tiedossa on muun muassa ”rantarieha”, jonka humoristisesta ohjelmasta vastaa Halavatun Pappojen ”Härdelli”. Lisäksi liiton osastot pelaavat rantalentopalloturnauksen. Rantarieha päättyy järjestävän ammattiosaston ja muun Suomen väliseen jalkapallo-otteluun.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n kesäpäivät ja ajotaitokilpailut pidetään Seinäjoella 2.-3. elokuuta. Kilpailussa raskaan kaluston ammattilaiset kisaavat paremmuudesta muun muassa täys- ja puoliperävaunu- sekä linja-autosarjoissa.

Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto VAL:n kolmannet Elo-päivät pidetään Rostualla Juuassa 8.-10. elokuuta. Erähenkinen kesäviikonloppu kuluu sienestyksen, vaellusten ja kalastuksen merkeissä. Liiton kesäpäivät pidetään Tampereella 23.-24. elokuuta, jolloin VAL:laiset perheineen ja ystävineen viettävät perinteistä kesäviikonloppua Särkänniemessä ja Työväen keskusmuseossa.

Metallityöväen Liiton eläkkeellä oleville jäsenille järjestetään kaksi lomaviikkoa, 11.-17. ja 18.-24. elokuuta kurssikeskus Murikassa.

Noin 1800 osallistujaa odotetaan Viestintäalan ammattiliiton jäsenristeilylle m/s Cinderellalle 9.-10. elokuuta. Liiton nuorisotapaaminen järjestetään risteilyn yhteydessä. Työttömien viestintäliittolaisten virkistysviikonloppu pidetään Ikaalisten Kylpylässä 27.7.-1.8. ja eläkkeellä olevien jäsenten lomaviikko puolestaan 4.-8. elokuuta Kisakeskuksessa Pohjan kunnassa. Elokuun lopussa, 25.-29.8. järjestään vielä Viestintäalan ammattiliiton luottamusmiehille ”Maailma muuttuu, miten jaksamme” -kutsukurssi Kisakeskuksessa.

Ilmailualan Unionin IAU:n kesäpäivät pidetään 9.-10. elokuuta kylpylähotelli Caribiassa Turussa. Ohjelmassa on muun muassa erilaista liikuntaa. Ensimmäistä kertaa liiton hallitus kokoontuu kesäpäivien yhteydessä ja liiton jäsenet voivat esittää hallitukselle kysymyksiä avoimella kyselytunnilla.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL kokoontuu kesäpäiville Turkuun 16.-17. elokuuta. Ohjelmassa on muun muassa neliottelua, keilailua, petanqueta ja yhteistä illanviettoa. Tilaisuuteen odotetaan noin 1200 osallistujaa.

Kemianliiton perinteisille kesäpäiville odotetaan noin 1600 vierailijaa. Oulussa 30.-31. elokuuta järjestettävien päivien ohjelmassa on erilaisia kilpailuja ja viihdettä.

SAK:laisten ammattiliittojen kesätapahtumat kootusti

AUTO- JA KULJETUSALAN TYÖNTEKIJÄLIITTO AKT RY
2.-3.8. Kesäpäivät ja ajotaitokilpailut Seinäjoella

ILMAILUALAN UNIONI IAU RY
9.-10.8. Kesäpäivät kylpylähotelli Caribiassa Turussa

KAUPANALAN ESIMIESLIITTO RY
6.7. Liittokokous Kokkolassa

KEMIANLIITTO – KEMIFACKET RY
30.-31.8. Kesäpäivät Oulussa

KUNTA-ALAN AMMATTILIITON KTV RY
26.7. Kesätapaaminen ”Soppaa ja soittoa” Valkeakosken Työväen Musiikkitapahtuman yhteydessä
23.8. Kainuun ja Oulun seudun KTV:läisten tapaaminen Sotkamon Vuokatinharjun maastossa

METALLITYÖVÄEN LIITTO RY
11.-17.8. Veteraaniloma Murikka-opistolla 18.-24.8. Veteraaniloma Murikka-opistolla

PALVELUALOJEN AMMATTILIITTO PAM RY
7.-8.6. Kiinteistöalan kesäpäivät Joutsassa Rantasipi Joutsenlammella

POSTILIITTO RY
14.-15.6. Kesäpäivät Jyväskylän Laajavuoressa

RAKENNUSLIITTO RY
6.-8.6. Maalareiden kesäpäivät Tampereella
7.-8.6. Putki- ja putkieristysalan retkeilypäivät Lappeenrannassa
13.-15.6. Valtakunnallinen rakentajaveteraanitapaaminen Siikaranta-opistolla Espoossa
28.-29.6. Muurareiden kesäpäivät Ahvenanmaalla
25.-27.7. Rakentajamotoristien kokoontuminen Pyhtään Mäntyniemessä
2.-3.8. Maa- ja vesirakentajien kesäpäivät Oulussa
29.-31.8.Rakennustuoteteollisuuden työntekijöiden risteily

RAUTATIEVIRKAMIESLIITTO RVL RY
2.-3.8. Rennon savolaiset kesäpäivät Pieksämäellä

SUOMEN ELINTARVIKETYÖLÄISTEN LIITTO SEL RY
16.-17.8. Kesäpäivät Turussa

SÄHKÖALAN AMMATTILIITTO RY
28.-29.6. Kesäpäivät Laukaalla

TEKSTIILI- JA VAATETUSTYÖVÄEN LIITTO TEVA RY
7.6. Jäsentapahtuma Lystilauantai Tampereen Särkänniemessä.
20.-25.7. Koko perheen kuntoremonttiloma liikuntakeskus Pajulahdessa

VALTION JA ERITYISPALVELUJEN AMMATTILIITTO VAL RY
8. – 10.8. Elo-päivät Rostualla Juuassa
23.-24.8. Kesäpäivät Tampereella