s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ammatit muuttuvat ja katoavat

Ammatit muuttuvat ja katoavat

Palkkatyöläinen 9/2002. Kannen kuva: Patrik Lindström.

Palkkatyöläinen 9/2002

Tämän vuosikymmenen lopulla niin sanotut suuret ikäluokat poistuvat työmarkkinoilta ja samassa taitteessa romahtavat ammattilaisten määrät. Työvoima 2020 -raportti arvioi uuden työvoiman tarpeeksi vuosina 2000-2015 runsaat 900 000 henkeä. Tämä avaa teollisuudessa jopa 140 000 työpaikkaa ja palveluissa ja hoiva-ammateissa vielä enemmän.

Samalla ammatit muuttuvat ja osa katoaa kokonaan. Jotkut käden taidot ovat jo melkein ehtineet unohtua, ennekuin niiden tarpeeseen on herätty uudelleen.

Palkkatyöläisen uusimman numeron teemana on ammattien muutos. Lehdessä kerrotaan uudelleen heränneestä puulaivojen rakentamistoiminnasta, ravintola- ja rakennusalojen muuttuneista työtehtävistä ja valtionhallinnon rakennemuutoksen vaikutuksista työntekijätasolla.

Muita Palkkatyöläisen aiheita ovat mm. Hollannin palkansaajajärjestön FNV:n kehitysyhteistyöhankkeet, koko Eurooppaa vaivaava stressi ja SAK:n lehtietujärjestelmä. Lehdessä haastatellaan myös Kunta-alan ammattiliiton KTV:n puheenjohtajaa Tuire Santamäki-Vuorta.

Lue lisää Palkkatyöläisen verkkosivuilta!

Työelämän sukupolvenvaihdoksesta ja siihen liittyvistä SAK:n vaatimuksista löytyy tietoa myös SAK:n tulevaa vaalikautta koskevassa kannanotossa. Ks.
.