s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ahmavaara: Ympäristöministerin…

Uutinen

Ahmavaara: Ympäristöministerin ajettava Suomen etua päästökauppa- neuvotteluissa

– Yksi suomalaisten teollisuustyöpaikkojen kannalta tärkeä lähiajan päätös koskee ns. kasvihuonekaasujen päästökauppaa EU-maiden välillä. Jos Euroopan komission ehdotus pakollisesta päästökaupasta toteutuu jo vuonna 2005, se tekee suomalaisista maksumiehiä ja vaarantaa jo nyt esimerkillisesti toimineiden yhtiöiden, kuten Rautaruukin toimintaedellytykset. Siksi SAK tukee maan hallituksen päätöstä kannattaa päästökaupan aloittamista vapaaehtoisena kokeiluna, totesi SAK:n varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara tänään Oulussa.

Ahmavaaran mukaan ympäristöministeri Satu Hassin sitoutuminen Suomen hallituksen päätökseen näyttää kuitenkin epävarmalta. Onkin pelättävissä, että Suomen kanta jyrätään ympäristöministerineuvostossa kesäkuussa ja suomalaista teollisuutta rankaiseva pakollinen päästökauppa ajetaan määräenemmistöllä läpi.

– Suomen ympäristöministerin on ajettava kaikin voimin päästökauppaneuvotteluissa Suomen kantaa ja etuja. Hän ei saa pyrkiä Brysselin korttia hyväksikäyttäen vaihtoehtoon, jota ympäristöministeriö alun perin ajoi myös Suomen kannaksi. Ministeriö ei saisi olla yhden puolueideologian toteuttamisen välikappale. Sen on noudatettava ja kunnioitettava päästökauppa-asiassa demokraattisessa järjestyksessä syntyneitä päätöksiä, Ahmavaara painotti.

Ahmavaara korosti puheessaan perusteollisuuden merkitystä Suomelle ja aivan erityisesti Pohjois-Suomelle. Yli 250 000 SAK:laisten liittojen jäsentä saa joko suoraan tai välillisesti toimeentulonsa metalli-, metsä-, kemian ja elintarviketeollisuuden palveluksessa.

– Tästä hyvinvointimme kivijalasta ja sen toimintaedellytysten turvaamisesta kansainvälisen talouden yhä kovenevissa kilpailuolosuhteissa on pidettävä kaikin tavoin huolta. Varma ja kohtuuhintainen sähkönsaanti on yksi keskeinen edellytys sille, että suomalainen työ pärjää maailmalla.

– Eduskunnan käsissä on nyt yksi kasvun ja hyvinvointimme keskeinen työkalu. SAK yhdessä muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa toivoo, että eduskunta tarttuu tähän työkaluun ja tekee myönteisen ydinvoimapäätöksen. Sitä puoltavat ympäristöön, hintaan ja valtiontalouteen liittyvät asiaperusteet sekä se tosiasia, ettei TVO:n hakemuksen hyväksymiselle ole realistisesti toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa. Kaasun hinnan nousu on vienyt pohjan pois niiltä laskelmilta, joiden mukaan laudesähkön tuotannossa siirryttäisiin maakaasun käyttöön, Ahmavaara korosti.