s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ahmavaara: Koulutusrahojen lei…

Ahmavaara: Koulutusrahojen leikkaukset jarruttavat kasvua

SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara kommentoi lisäbudjettiesitystä

– Valtiontalouden liikkumavara on lisääntynyt, mutta aikuiskoulutuksessa pidetään edelleen lamavaihdetta päällä. Valtiovarainministeriö esittää valtion velan lyhentämistä kuluvana vuonna ylimääräiset 8,5 miljardia, kun samaan aikaan ammatillista aikuiskoulutusta ajetaan alas. Ammatillisen aikuiskoulutuksen tarjonta on merkittävästi supistumassa, kun siihen erikoistuneiden oppilaitosten määrärahat ovat romahtamassa, SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara toteaa.

Ahmavaaran mukaan lisärahoituksen tarve ammatilliseen aikuiskoulutukseen on olennaisesti muuttunut uuden, viime vuoden lopulla hyväksytyn rahoituslainsäädännön myötä. Siksi jo lisätalousarviossa tarvittaisiin uutta rahoitusta. Ahmavaaran mukaan onkin mahdotonta ymmärtää valtiovarainministeriön penseyttä koulutuksen kehittämiseen.

– Oppilaitosten henkilökuntaa irtisanotaan ja koulutusta supistetaan epävarmuuden jatkuessa. Lisätalousarvioon esitetyt ja tulopoliittisessa sopimuksessa sovitut 80 miljoonaa markkaa onkin viipymättä jaettava oppilaitoksille. Lisätalousarvioesitys merkitsee sitä, että hallitus ei ole vieläkään lunastanut tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä antamaansa sitoumusta ammatillisen lisäkoulutuksen määrärahojen tasosta. Tilanne on täysin ristiriidassa työvoiman osaamisen parantamiseksi esitettyjen tavoitteiden kanssa., Ahmavaara painottaa.

Ahmavaara muistuttaa myös, että hyvästä taloustilanteesta huolimatta työttömien määrä on edelleen suuri. Työttömyys on yksi suurimmista köyhyyttä aiheuttavista syistä. Hallituksen onkin turvattava riittävät määrärahat työllisyyden hoitoon. Työttömyysturvaan lamavuosina tehtyjä heikennyksiä poistamalla on Ahmavaaran mukaan mahdollista lievittää köyhyyttä, esimerkiksi työssäoloehtoa lyhentämällä ja yhdistelmätuen ehtoja parantamalla.

– Vallitsevassa taloustilanteessa on mahdollista vähentää valtionvelkaa, nostaa työllisyysastetta ja parantaa hyvinvointiyhteiskunnan toimivuutta. Hyvinvointipalvelut ovat merkittävä tekijä syrjäytymisen ehkäisyssä. Nyt on aika korjata lamavuosina tehtyjen leikkausten aiheuttamia ongelmia, Ahmavaaran korostaa.

Lisätietoja:

Johtaja Pekka Ahmavaara, puh. (09) 7721 302