AFL-CIO painostaa satojen järjestöjen kanssa Amerikan valtioiden vapaakauppa-alueen valmistelijoita

25.05.2001 09:08

Yhdysvaltojen presidentti George Bush pyytää maansa lainsäätäjiltä valtuuksia neuvotella Amerikan valtioiden vapaakauppa-alueesta niin, että edustajahuone ja senaatti voivat ainoastaan hyväksyä tai hylätä neuvottelutuloksen. Yhdysvaltojen ay-liike vastustaa ehdotusta, koska Bush vastustaa työntekijöiden oikeuksia ja ympäristönsuojelua koskevien ehtojen sisällyttämistä vapaakauppasopimukseen.

Bush on luonnehtinut vapaakauppasopimusta työkalupakiksi, joka kannustaa Amerikan valtioita omaksumaan työelämän kansainväliset perusnormit ja parantamaan ympäristönsuojelua.

Ammatillisen keskusjärjestön AFL-CIO:n (www.aflcio.org) johtotroikan jäsen, varainhoitaja Richard Trumka pitää Bushin puhetta "työkalupakista" pelkkänä sanailuna, koska Bushin hallinto on jo ensimmäisinä kuukausinaan tehnyt joukon työväestön asemaa heikentäviä ratkaisuja. Niihin kuuluvat muun muassa työsuojelun määrärahojen jäädyttäminen ja ammatillisen koulutuksen resurssien supistaminen. Bush on myös torpedoinut pitkään valmistellun aloitteen, jonka oli määrä velvoittaa yritykset ennaltaehkäisevään työhön työpaikkojen ergonomisuuden parantamiseksi

AFL-CIO on mukana yli 400:n Amerikan valtioissa toimivan järjestön rintamassa, joka ei hyväksy Kanadasta Tulimaahan ulottuvan vapaakauppa-alueen perustamista ilman selviä sopimuskohtia työelämän perusnormeista ja ympäristönsuojelusta.