AFL-CIO asettui selkeästi vastustamaan Bushin sotapolitiikkaa

03.03.2003 11:14

Yhdysvalloissa 13 miljoonan jäsenen ammatillinen keskusjärjestö AFL-CIO (www.afl-cio.org) vastustaa maansa sotilaallista hyökkäystä Irakiin ilman YK:n antamaa valtuutusta. AFL-CIO:n hallitus hyväksyi kannanoton torstaina. Siinä todetaan, että Yhdysvaltojen johto ei ole kyennyt perustelemaan kansalaisille ja muulle maailmalle tarvetta hyökätä sotilaallisesti Irakiin. Saddam Husseinin Irak on riisuttava aseista, mutta kansainvälinen yhteisö pääsee siihen parhaiten rauhanomaisella painostuksella, AFL-CIO korostaa.

Järjestö arvostelee Bushin hallintoa maan läheisten liittolaisten loukkaamisesta, 11.9.2001 tapahtumien synnyttämän myötätunnon sammuttamisesta ja terrorisminvastaisen rintaman hajottamisesta.

Ay-liikkeen johdossa Bushin läheisimpiin yhteistyökumppaneihin kuulunut 1,4 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliiton johtaja James Hoffa otti AFL-CIO:n hallituksen 4-päiväisen kokouksen aikana selkeästi etäisyyttä Bushiin. Osaltaan siihen vaikutti kokouksessa esiintynyt työministeri Elaine Chao, joka keskittyi puheessaan ay-liikkeen taloudellisiin väärinkäytöksiin. Ay-johtajat olivat odottaneet, että työministeri käsittelee ay-liikkeen arkojen asioiden sijasta USA:n hallinnon toimia työpaikkojen puolustamiseksi, työläisten elintason turvaamiseksi ja taloudellisen kehityksen vauhdittamiseksi.

Viikonloppuna USA:n laatulehdet selostivat laajasti AFL-CIO:n ja Bushin hallinnon teiden erkanemista suhtautumisessa Irakin kriisiin. Kommentaattorit muistuttivat, että Korean, Vietnamin ja Persianlahden sotien aikana AFL-CIO asetti arvovaltansa maansa päättäjien linjoittaman sotapolitiikan puolelle. Ay-johtajien asenteen tiukkeneminen Bushia vastaan johtuu kuitenkin ennen muuta näkemysten vastakkaisuudesta työelämää ja verotusta koskevissa kysymyksissä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut