s a k·fi Näistä puhutaan Tutkimukset Luottamushenkilöpaneeli: Koulu…

Tutkimukset

Luottamushenkilöpaneeli: Koulutus ja osaaminen SAK:laisilla aloilla

SAK:laisilla aloilla useimmiten lisäkoulutustarve liittyy uuden teknologian käyttöönottoon tai työturvallisuuteen. Etenkin yksityisellä palvelualalla lisäkoulutustarve liittyy muita aloja useammin työntekijöiden kielitaitoon.

Keskeiset havainnot

• SAK:n alojen luottamushenkilöistä 56 % ilmoittaa, että työpaikalla on henkilöitä, jotka tarvitsevat lisäkoulutusta selvitäkseen nykyisistä työtehtävistä. Lisäkoulutustarpeesta ilmoittaneista luottamushenkilöistä 68 % kertoo, että koulutustarve koskee kaikenikäisiä työntekijöitä.
  • Luottamushenkilöistä lähes kaksi kolmesta kertoo, että hän on itse keskustellut työnantajan kanssa työntekijöiden lisäkoulutustarpeesta. Julkisen palvelualan luottamushenkilöistä 69 prosenttia kertoo keskustelleensa työnantajan kanssa tästä asiasta viimeisen vuoden aikana. Kuljetusalalla vastaava luku on 66 %, teollisuudessa 61 % ja yksityisellä palvelualalla 54 %.
  • Mikäli luottamushenkilö on keskustellut työnantajan kanssa työntekijöiden lisäkoulutustarpeesta, vain erittäin harvoin (2 %) työnantaja on suhtautunut asiaan negatiivisesti. Kuitenkin joka kymmenes luottamushenkilö kertoo, että pyyntöihin ei reagoitu millään tavalla.

Tutkimuksen toteutus

Kysely toteutettiin SAK:n luottamushenkilöpaneelin kautta (n=1188). Aineisto kerättiin 29.2-8.3.2024. Tutkimuksen toteutti SAK:n tutkimusasiantuntija Ari-Matti Näätänen.

Kysy tästä tutkimuksesta