s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Yleisen tietosuoja-asetuksen v…

Lausunnot

Yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutuksesta tieteellisen tutkimuksen ja tilastoinnin kansalliseen sääntelyyn

Lausuntopyyntönne 6.3.2017
OM 1/41/2016

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry lausuu seuraavasti:

SAK pitää perusteltuna, että tieteellinen tutkimus ja tilastointi on jatkossakin edelleen mahdollista. Tämä sillä edellytyksellä, että henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti ja turvallisesti. Tutkimus- ja tilastointitoiminta palvelee usein yhteiskunnallisen päätöksenteon kannalta tarpeellista tietojen hankintaa yleisellä tasolla. Tosiasioihin ja niiden kehityssuuntiin perustuva päätöksenteko tarvitsee luotettavia tutkimus- ja tilastotietoja. Toisaalta SAK painottaa, että henkilötietolain ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen piirissä on eräitä työntekijöiden kannalta erityisen luottamuksen suojaa ansaitsevia tietoja kuten terveydentilatiedot ja esimerkiksi työntekijöiden järjestäytymiseen liittyvät tiedot. Nämä tiedot ovatkin jo nykyisen henkilötietolain mukaan arkaluonteisia tietoja.

Esitettyjen kysymyksen 1 osalta SAK lausuu, että tilastoinnin ja tutkimuksen osalta esitetyt toimintatavat säädösehdotuksineen ovat hyvä pohja jatkovalmistelulle.

Muiden kysymysten osalta SAK lausuu, että arkaluonteisten tietojen kuten terveydentilatietojen ja ammattiliittojen jäsenyystietojen osalta tulee lainsäädännössä varmistaa jo yleislaissa, että ko. tietojen käsittely myös tutkimuksessa ja tilastoinnissa tapahtuu luottamuksellisesti ja henkilöiden yksityisluontoisia tietoja käsitellään vain siinä laajuudessa kuin se on välttämätöntä tutkimuksen ja tilastoinnin osalta. Katsomme myös, että yleislakiin on syytä aina kun se on mahdollista sisällyttää säännöksiä, joilla täsmennetään ja varmistetaan henkilötietojen asianmukainen käsittely.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry