Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Valtioneuvoston asetus henkilö…

Lausunnot

Valtioneuvoston asetus henkilökohtaistamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi

OKM/42/010/2015

Ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain uudistamiseen ja näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseen liittyen opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut luonnoksen henkilökohtaistamista koskevaksi valtioneuvoston asetukseksi.

Asetusluonnos perustuu näyttötutkintojärjestelmän kehittämisryhmän työhön. Pyydettynä lausuntonaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry toteaa seuraavaa.

Yleiset tavoitteet

Näyttötutkintojärjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen ja sen osana henkilökohtaistamisen käytänteiden selkeyttäminen on tarkoituksenmukaista niin opiskelijan oikeusturvan ja opintojen etenemisen kuin työelämän ja koulutuksen järjestäjän näkökulmasta. Näyttötutkintojen suorittajamäärien lisääntyessä ja ammatillisen tutkintojärjestelmän uudistuessa on tärkeää, että eri toimijoiden roolit ja vastuut on selkeästi määritelty. Erilaisten käytäntöjen aiheuttamien ongelmien arvellaan lisääntyvän, kun tutkinnon osien suorittamisen merkitys edelleen korostuu.

Henkilökohtaistaminen ja sen seuranta koko tutkinnon suorittamisen ajan hakeutumisvaiheesta lukien on näyttötutkinnon keskeinen elementti. Henkilökohtaistamisen nostaminen Opetushallituksen määräyksestä lainsäädännössä asetustasolle on SAK:n mielestä kannatettavaa. Menettely tuo tarkkuutta ja selkeyttä koko toimijakenttään.

SAK:n huomiot

SAK pitää asetusta kokonaisuutena kannatettavana. Se selkeyttää ja yhdenmukaistaa näyttötutkintojen toimijakentän käytännön työskentelyä ja menettelytapoja.

SAK haluaa kuitenkin kiinnittää huomion seuraaviin asetusluonnoksen kohtiin:

Koulutuksen järjestäjän ja näyttötutkinnon järjestäjän vastuut

Aikuiskoulutuksen lainsäädännössä termi koulutuksen järjestäjä on taho, jolle opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt koulutuksen järjestämisluvan. Näyttötutkintojärjestelmässä näyttötutkinnon järjestäjät ovat käytännössä ne tahot, jotka toteuttavat tutkintotilaisuudet ja arvioinnin. Näyttötutkinnon järjestäjistä päättää tutkintotoimikunnat ja näyttötutkinnon järjestäjinä voivat toimia muutkin tahot kuin koulutuksen järjestäjät.

Henkilökohtaistamisasetusluonnos on laadittu siten, että näyttötutkintojen suorittamisen, toisin sanoen tutkintotilaisuuksien sisällön, osalta henkilökohtaistamista koskeva asiakirja jää avoimeksi. Tutkintojen suorittaminen on kuitenkin keskeistä näyttötutkintojärjestelmässä.

SAK katsoo, että koulutuksen järjestäjän ja tutkinnon järjestäjän vastuut, velvollisuudet ja saumaton yhteistyö tulee käydä asetuksesta ilmi. Eri toimijoiden roolien tulee olla selkeät ja näyttötutkinnon suorittajan oikeusturvan mukaisia kaikilta osin.

Näyttötutkinnon suorittaminen 5§

Näyttötutkinnon suorittaminen ja sen suunnittelu tulee määritellä selkeästi. SAK katsoo, että 5 § on tässä katsannossa perustaltaan oikea. SAK kuitenkin kiinnittää huomion koulutuksen ja tutkinnon järjestäjien rooleihin tältäkin osin, mukaan lukien valmistava koulutus.

Näyttötutkinnon suorittamisen ja suunnittelun vaatimusten on oltava kaikissa kohden yhtenevät. Tilanne on tutkinnon suorittajan oikeusturvan kannalta oleellinen. Tämän on voitava kaikissa tilanteissa luottaa siihen, että tutkinnon suorittamista koskeva koulutuksen järjestäjän tekemä suunnitelma on asiallinen ja riittävä. Silti tutkinnon järjestäjä on se taho, joka käytännössä vastaa tutkintotilaisuuksien laadukkaasta toteutuksesta ja arvioinnista. Tutkintotoimikunnat valvovat vain näyttötutkinnon järjestäjien toiminnan laatua.

SAK katsoo, että eri toimijoiden vaatimukset tulee tältä osin määritellä selkeiksi, yhteismitallisiksi ja täsmällisiksi. Näyttötutkinnon suorittajalla tulee olla selkeä kuva opintojensa suorittamisesta ja etenemisestä koko tutkinnon suorittamisen ajan.

Henkilökohtaistamista koskeva asiakirja 7§

Henkilökohtaistamista koskevan asiakirjan määrittely asetustasolla (7§) selkeyttää vaadittua sisältöä, muotoa ja kriteereitä. SAK kannattaa määrittelyä.

SAK kuitenkin katsoo, että asetusluonnos jättää esitetyn laisena tulkinnan varaisuutta tutkinnon suorittamisen osalta. Henkilökohtaistamisasiakirjaan merkitään muun muassa tutkintotilaisuuksien aika ja paikka sekä tutkintotilaisuuksien arvioijat. Asiakirjaan ei kuitenkaan kirjata 5 §:n edellyttämiä suunnitelmia tutkinnon suorittamisen sisällöstä. Hakeutumisvaiheessa henkilökohtaistamista koskevan asiakirjassa tutkintotilaisuuksia ja arvioijia koskevat kohdat voidaan jättää tekemättä. Mikäli laki kirjoitetaan esitetyllä tavalla, tutkinnon järjestäjien voi olla haasteellista vaikuttaa siihen, miten ne käytännössä järjestävät tutkinnot. Tällöin olisi mahdollista, että valmistava koulutus voitaisiin käynnistää ilman, että tutkinnon suorittajalle on selvitetty, että tutkinto saadaan suoritettua vasta näyttötutkinnon järjestäjän toteuttamissa tutkintotilaisuuksissa

SAK katsoo, että henkilökohtaistamisten yhteydessä tulee selkeästi kirjata suunnitelmaan ja laadittavaan dokumenttiin tiedot tutkinnon järjestämisluvan haltijasta. Kuva tutkinnon suorittamisesta ei saa muodostua ainoastaan valmistavaan koulutukseen osallistumisen kautta.

Yhteenveto

SAK:n tavoitteena on näyttötutkintojärjestelmän kehittäminen työelämälähtöisesti. Näyttötutkintojärjestelmän kehittämistyöryhmän esitykset muodostavat hyvät edellytykset järjestelmän uudistamiselle.

SAK on osallistunut näyttötutkintojärjestelmän toimintaan sen perustamisesta lähtien ja pitää tarpeellisena päivittää tutkintojärjestelmää riittävän usein sen hyvän työelämävastaavuuden ja laadun varmistamisen vuoksi. Esitys henkilökohtaistamisasetukseksi vahvistavaa paitsi tutkinnonsuorittajan oikeusturvaa myös koko näyttötutkintojärjestelmän laadunvarmistusta ja yhtenäisyyttä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry