Suoran lisäeläkejärjestelyn turvaaminen työnantajan maksukyvyttömyyden varalta
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi suoran lisäeläkejärjestelyn turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta
Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi
Lausuntopyyntönne 2.3.2015, TEM/1886/03.01.01/2013
Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa viitekohdassa mainitusta asetusluonnoksesta. SAK ry, STTK ry ja Akava ry lausuvat asiassa seuraavaa.
Asetusehdotus koskee työsuojeluviranomaisen mahdollisuutta myöntää vapautus suoran lisäeläkejärjestelyn turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta annetussa laissa säädetystä turvaamisvelvoitteesta sellaisille työnantajille, jotka ovat sopineet suorasta lisäeläkejärjestelystä ennen mainitun lain voimaantuloa ja alkaneet järjestelyjen ehtojen mukaisesti maksaa lisäeläkettä ennen lain voimaan tuloa. Asetuksella annettavia säännöksiä pidetään tarpeellisena erityisesti työsuojeluviranomaisten toimeenpanoa varten.
Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät asetusluonnoksen täsmentäviä säännöksiä kannatettavina ja tarpeellisina. Vapautushakemusten käsittely edellyttää kykyä arvioida yrityksen taloudellista tilannetta ja maksukykyä eläkevastuun toteutumisen näkökulmasta. 3 §:ssä lueteltujen kriteerien arvioiminen vaatii sangen laajaa taloudellista osaamista ja analysointikykyä. Tämän vuoksi olisikin hyvä laatia työsuojeluviranomaisille selkeä ja ymmärrettävä ohjeistus, mikä helpottaisi yhtenäisen soveltamiskäytännön muodostumista.
Vapautushakemuksen liitteistä säädetään ehdotuksen 1 §:ssä. Sen 6 kohdassa mainitaan todistus verojen maksamisesta. Mainittu kohta liittyy 2 §:n 3 kohtaan, jonka mukaan vapautushakemuksen edellytyksenä on se, ettei yritys ole laiminlyönyt veroja tai muita lakisääteisiä maksuja.
Asetusluonnoksen taustamuistiossa ei ole otettu kantaa siihen, tulkitaanko mahdollinen maksusuunnitelmakin verojen maksamisen laiminlyönniksi. 1 §:n 6 kohdan ja 2 §:n 3 kohdan sanamuodon mukainen tulkinta viittaisi siihen, että veroja ei ole saanut olla maksamatta lainkaan ja näin ollen maksusuunnitelmakin estäisi vapautuksen myöntämisen. Maksusuunnitelman merkitys olisi hyvä todeta mahdollisesti annettavassa ohjeistuksessa.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Akava ry