SAK:n lausunto laiksi väylämaksulain muuttamisesta ja rataverolain väliaikaisesta muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeriö
PL 31
00023 Valtioneuvosto
kirjaamo@lvm.fi
LVM/725/03/2014
Väylämaksujen ja ratamaksun tilapäisestä alentamisesta sovittiin osana työmarkkinajärjestön sopimaa 25.10.2013 työllisyys- ja kasvusopimusta. Maksuja alennetaan vuosina 2015–2017.
SAK on tyytyväinen, että hallitus on vienyt eteenpäin työmarkkinaratkaisua tukeva päätöstä. Hallitus päätti kehysriihessä 3.4.20014 puolittaa väylämaksut ja alentaa yksikköhintoja painottamalla lastialuksia ja parhaita jääluokkia.
SAK:n näkemyksen mukaan hallituksen esityksen tulee painottaa enemmän parhaita jääluokkia eikä enimmäismääräalennusta tule antaa heikoimmille jäämaksuluokan lastialuksille.
Merikuljetukset Viron ja Suomen sekä Ruotsin ja Suomen välillä kulkevat lähes kokonaan ropax-laivoilla ja autolauttaristeilijöillä. Kuljetusten yhteismäärä on erittäin merkittävä, 15 miljoonaa tonnia.
Esitysluonnoksessa ko. aluksille esitetään kuitenkin vain 25–30 prosentin väylämaksualennusta. SAK esittää, että ropax- ja matkustajalauttojen tärkeys huomioidaan väylämaksualennuksessa. Huonoimmassa jääluokassa olevat lastialukset saisivat myös 50 prosentin enimmäismääräalennuksen, mitä ei voi pitää kehyspäätöksen mukaisena.
Suomen ja Saksan välisessä vienti- ja tuontikuljetuksista yli neljännes 27,5 % tonneissa mitattuna kulkee Finnlines Oyj:n neljällä ropax-aluksella, jotka saisivat 25–30 prosentin alennuksen ja mutta huonommilla jääluokilla kulkevat kilpailijat 50 prosentin alennuksen. Ropax-aluksia pidetään matkustaja-aluksina, vaikka niiden tulonmuodostuksesta 90 prosenttia tulee rahdista. Tämä epäkohta tulee korjata.
SAK esittää ministeriöitä muuttamaan esitystä sellaiseksi, että se painottaa korkeampia 1 A Super ja 1 A jääluokkia enemmän ja noudattaa siten kaikilta osin kehyspäätöksen kirjausta.
Kahden parhaan jääluokan laivojen osuus on kolmeneljäsosaa ulkomaanliikenteen satamakäynneistä. Parhaat jääluokat eivät vaadi jäänmurtoapua, vaan päinvastoin pitävät kulkiessaan laivaväyliä avoinna jäistä.
Korkeamman jääluokan alukset vaativat isompia konetehoja ja raskaampia teräsrakenteita, mikä tarkoittaa isompia polttoainekustannuksia. Polttoaineen vaihto meridieseliin tuo merkittäviä lisäkustannuksia.
Lisäksi paremmat jäänmaksuluokat tukevat kotimaista varustamotoimintaa sikäli, että kotimaiset alukset ovat pääsääntöisesti parhaissa jääluokissa. Ja nämä alukset takaavat säännöllisen linjaliikenteen, joka on Suomen logistiikan elinehto ja siten myös huoltovarmuuskysymys.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry