s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Palkkahallinnon sanastoa koske…

Lausunnot

Palkkahallinnon sanastoa koskeva lausunto

Yleisiä kommentteja:

Työ- ja elinkeinoministeriö ja Sanastokeskus TSK ovat pyytäneet Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:ltä lausuntoa laatimaansa luonnokseen palkkahallinnon sanastosta. Lausuntonamme viittaamme aiemmin 30.9.2015 antamaamme lausuntoon sekä lisäksi esitämme seuraavaa:

Palkkahallinnon sanaston esipuheen mukaan palkkahallinnon sanasto sisältää suomenkieliset tiedot noin 341 käsitteestä. Käsitteiden määrä on aiemmin lausunnolla olleeseen versioon nähden noussut 273 käsitteestä edellä mainittuun 341 käsitteeseen.

Käsitteiden sisällöt selvitetään määritelmien ja niitä täydentävien huomautusten avulla ja termeistä annetaan suositukset. Termisuosituksissa on sanaston esipuheen mukaan pyritty vähentämään alalla käytetyn termistön kirjoa ja edistämään sisällöltään samankaltaisten käsitteiden nimeämistä yhtenevällä tavalla. Tästä syystä esipuheen mukaan osa termisuosituksista poikkeaa nykyisin käytössä olevista termeistä. Käsitekokonaisuuksien hahmottamisen tueksi suurin osa sanaston käsitteistä on palkkahallinnon sanastoluonnoksessa esitetty myös käsitejärjestelmäkaavioiden avulla.

Lisäksi palkkahallinnon sanastoa koskevassa lausuntopyynnössä todetaan, että palkkahallinnon sanasto tulee toimimaan pohjana Kansallisen tulorekisterin tietosisällön kuvaukselle. Edelleen lausuntopyynnön mukaan tulorekisterin kehityksen lisäksi sanaston tavoitteena on tukea palkkahallinnon termien ja käsitteiden yhtenäistä käyttöä.

SAK pitää palkkahallinnon yhtenäistä sanastosuositusta ja sen tavoitteita tärkeinä. Haluamme kuitenkin edelleen korostaa, ja tältä osin viittaamme myös aikaisempaan 30.9.2015 antamaamme lausuntoon, että Suomessa on useita satoja eri työ- ja virkaehtosopimuksia, joiden palkkoja yms. eriä koskevat käsitteet ja termit ovat hyvinkin vaihtelevia. SAK:n näkemyksen mukaan työ- ja virkaehtosopimusten käsitteet ja termistö tulee palkkahallinnon sanaston jatkokehityksessä ottaa edelleen kattavasti huomioon ja tarvittaessa täydentää sanastoa. Kuten lausuntopyynnössäkin on mainittu, koska myös tulorekisterin tietosisällön laatiminen vielä jatkuu, sanaston jatkokehitys voi olla myös tästä syystä myöhemmin tarpeen. SAK pitää erittäin tärkeänä, että tulorekisterin tietosisältö on niin kattava, että se vastaa eri toimijoiden tiedontarpeisiin, jotta tulotietojärjestelmästä tulisi kokonaisuutena toimiva.

SAK:lla ei ole tässä yhteydessä kommentteja yksittäisiin käsitteisiin vaan näkemyksemme mukaan palkkahallinnon sanastoa voidaan suosituksena pitää hyväksyttävänä. Tosiasiassa suurimmassa osassa tilanteita työ- ja virkaehtosopimuksissa käytössä olevat käsitteet ja termit kuitenkin lähtökohtaisesti määrittelevät palkkahallinnon järjestelmissä käytettävän termistön.

Pidämme erittäin tärkeänä myös, että palkkatilastointi ja sitä varten tarvittavat käsitteet ja termit otetaan huomioon yhtenäistä sanastoa laadittaessa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry