Oikeusministeriön lausuntopyyntöön OM 051/62/2007
Oikeusministeriö
PL 25
00023 VALTIONEUVOSTO
Oikeusministeriö on pyytänyt 30.3.2007 päivätyllä kirjeellä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:ltä lausuntoa arviomuistiosta, joka käsittelee yhdistyslain muutostarpeita. Pyydettynä lausuntona esitämme seuraavaa:
SAK:n mielestä yhdistyslaki on pääsääntöisesti edelleen toimiva kokonaisuus, jonka suureen uudistamiseen ei ole ilmennyt tarvetta. Laki ohjaa riittävästi järjestöjen toimintaa, mutta ei kahlitse tarpeettomasti niiden menettelytapoja. Tämä on keskeinen seikka kansalaistoiminnan näkökulmasta, eikä tarpeettomia rajoitteita tulekaan lakiin lisätä.
SAK:laisten ammattiliittojen kannalta keskeisimmät uudistustarpeet liittyvät tietoliikenneyhteyksien hyödyntämiseen posti- ja uurnaäänestyksen rinnalla sekä siihen, millä tavoin tilin/hallinnontarkasamiseen liittyvät mahdolliset muutokset otetaan käyttöön.
Yhdistyslaki sallii nykyisin yhdistyksen jäsenäänestyksen tai liittoäänestyksen toteuttamisen erillisissä äänestystilaisuuksissa tai postiäänestyksenä. Lakia on tulkittu niin, ettei äänestyksen toimittaminen sähköisesti ole mahdollista. Sähköisen asioinnin yleistyessä ja tietoverkkoja hyödyntävien äänestystapojen luotettavuuden lisääntyessä SAK pitää tärkeänä, että yhdistyslaissa mahdollistetaan myös sähköinen äänestäminen nykykeinojen rinnalla. Koska tietoverkkojen hyödyntämismahdollisuudet kehittyvät nopeasti, ei sähköistä äänestämistä ole syytä rajata ahtaasti, vaan laki on kirjoitettava niin, että järjestöille jää riittävä väljyys ottaa uusia teknisiä keinoja käyttöönsä niin halutessaan.
SAK yhtyy melko laajaan näkemykseen siitä, ettei erityistä tarvetta yhdistysten tilintarkastusmenettelyn muuttamiselle ole. Tarkastuksen säilyminen pääsääntönä on tarpeen mm. koska se on jäsenistön mahdollisuus kontrolloida toiminnan tarkoituksenmukaisuutta ja oikeellisuutta.
Suurten tai merkittäviä julkisia avustuksia saavien yhdistysten tilintarkastus hoidetaan jo nykyisinkin ammattivoimin. Pienemmillä yhdistyksillä sen sijaan on tarpeen säilyttää mahdollisuus maallikoiden suorittamaan tilintarkastukseen. Mikäli tilintarkastuslain tai muun syyn vuoksi on tarpeen tehdä nimikkeellinen ero ammattimaisen ja maallikoiden suorittaman tilintarkastuksen välille, on muutos tehtävä esimerkiksi siirtymäsäännöksen avulla niin, ettei yhdistysten tarvitse tehdä sääntömuutoksia ainoastaan kyseisen nimikkeen vaihtamiseksi. Maallikoiden suorittaman tilintarkastuksen tulisi olla riittävä myös silloin, kun yhdistys saa arvoltaan pienehköjä julkisia avustuksia.
Lain valmistelussa on syytä panostaa järjestökentän kuulemiseen eri tavoin. Näin varmistutaan paitsi korkeatasoisesta lainvalmistelusta, myös uudistusten toimivuudesta kansalaistoiminnan tukijana. SAK:n mielestä Yhdistysasiain neuvottelukunta on luontevin pysyvä seurantaryhmä, jonka tulisi olla tiiviisti mukana lain valmistelussa.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry