Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos Verohallinnon päätökse…

Lausunnot

Luonnos Verohallinnon päätökseksi vuodelta 2014 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista

Verohallinto

184/200/2013

Verohallinto esittää pääkaupunkiseudulle 4 – 5 prosentin korotuksia ja muualle Suomeen 3 – 4 prosentin korotuksia asuntoedun raha-arvoihin vuodelle 2014. Tilastokeskuksen mukaan vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien vuosinousu oli vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä pääkaupunkiseudulla 4,1 prosenttia ja muualla Suomessa 3,5 prosenttia.

Verohallinto esittää, että suurten asuntojen asuntoedun neliömäärään perustuva leikkuri rajataan koskemaan vain muualla kuin Helsingissä sijaitsevia asuntoja. Muutos merkitsee sitä, että jatkossa Helsingissä asuntoetuun lasketaan täysimääräisesti myös 150 neliömetriä ylittävä osa asunnon pinta-alasta. SAK pitää ehdotusta hyvänä, mutta riittämättömänä. Helsingin ja muiden suurten kaupunkien keskusta-alueen vanhojen asuntojen asuntoedun raha-arvona pitää olla vastaavanlaisen asunnon käypä vuokra.

Tällä hetkellä erityisesti Helsingissä keskusta-alueen vapaarahoitteisten asuntojen markkinavuokrat ovat huomattavasti korkeampia kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Kuviossa 1 on verrattu Katajannokalla sijaitsevista asunnosta pyydettyjä vuokria asuntoedun verotusarvoihin. Vertailussa asuntoedun verotusarvot ovat keskimäärin 50 prosenttia vuokrapyynnöistä.

Verohallinto esittää, että vapaan autoedun perusarvoon lisättävästä käyttökustannusten osuudesta vähennetään 0,09 euroa kilometriltä tai 135 euroa kuukaudessa, jos auton ainoa mahdollinen käyttövoima on sähkö. SAK pitää sähköautoedun arvon määrittämistä tarpeellisena.

Ravintoedun raha-arvoihin esitetään runsaan kolmen prosentin korotuksia työsuhderuokailun kustannusten nousun johdosta.

KUVIO 1. Asuntoedun verotusarvojen ja vuokrapyyntöjen vertailu

Asuntoedun verotusarvo

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry