Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos Verohallinnon ohjeeksi…

Lausunnot

Luonnos Verohallinnon ohjeeksi Muuna kuin rahana jaetun osingon verotus

SAK:n lausunto Verohallinnolle

Verohallinto

Verohallinnon ohjeluonnoksessa on kysymys niiden tilanteiden verokäsittelystä, joissa osinko maksetaan muuna omaisuutena kuin rahana. Aikaisemmin aihetta on käsitelty osana osinkotulojen verotusta koskevaa ohjetta (diaarinumero VH/8449/00.01.00/2020), jota päivitettiin viimeksi vuoden 2021 alussa. Korkein hallinto-oikeus on myös julkaissut asiaan liittyen uutta oikeuskäytäntöä, kuten ratkaisun KHO 2020:127.

Ohjeluonnoksen kohdassa 2.3 Osinkona saadun omaisuuden hankintameno ja -aika käsitellään omaisuuden hankintamenon sekä luovutusvoiton ja -tappion muodostumista. Kohdassa on tuotu esiin hankintamenon vaikutus luovutusvoiton tai -tappion määrään muun muassa esimerkkilaskelmien kautta. On huomionarvoista, että tietyissä tilanteissa luovutusvoiton tai -tappion laskemiseen on mahdollista käyttää hankintameno-olettamaa. Ohjeeseen tulisi lisätä myös maininta hankintameno-olettaman mahdollisesta käytöstä.

Varainsiirtoveron ilmoittamista käsitellään ohjeluonnoksen kohdassa 3.1. Jää epäselväksi, onko ohjeen tarkoituksena edellyttää varainsiirtoveron henkilökohtaista ilmoittamista. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa KHO 2020:127 oli kysymys tapauksesta, jossa yhtiö on maksanut ja ilmoittanut verovelvollisen puolesta osakkeina jaettavasta osingosta maksettavan varainsiirtoveron. Ilmoitusvelvollisuutta koskevaa kohtaa on näiltä osin tarpeen tarkentaa.

SAK pitää tärkeänä, että muuna kuin rahana jaettavaa osinkoa koskeva Verohallinnon ohjeistus on muutettu omaksi erilliseksi ohjeekseen. Kuten todettua, aikaisemmin in natura -osinkoa koskeva ohjeistus on ollut yhtenä alakohtana osinkojen verotusta koskevassa ohjeessa. Nykyinen ohjeluonnos on jaoteltu alaotsikoihin eri verolajeittain, mitä voidaan pitää lukijaystävällisenä ratkaisuna.

Ohjeluonnos on selkeä ja tarkoituksenmukainen kokonaisuus, eikä SAK:lla ole edellä olevia huomioita lukuun ottamatta ohjeluonnoksesta lausuttavaa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry