Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos hallituksen esitykseks…

Lausunnot

Luonnos hallituksen esitykseksi Suomen Teollisuussijoitus Oy -nimisestä valtionyhtiöstä annetun lain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM/2597/03.01.01

Työ- ja elinkeinoministeriön elinkeino- ja innovaatio-osasto on pyytänyt lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi Suomen Teollisuussijoitus Oy (jäljempänä Tesi) -nimisestä valtionyhtiöstä annetun lain (jäljempänä Tesi-laki) muuttamisesta. Lakimuutoksella Tesin toimintaa laajennettaisiin teollisuuspoliittisin perustein päätettyjen sijoitusten tekemiseen ja hallinnointiin.

Esityksen yleistavoite on kannatettava

Esityksen tavoitteena on mahdollistaa valtio-omistajan mukanaolo erityistilanteissa, joissa olisi tarpeen osallistua teollisuuden rakennemuutokseen ja rakennejärjestelyihin. Perusteina voisivat olla tarve täydentää ja aikaansaada yksityistä rahoitusta yritystoiminnan kehittämiseksi tai vakauttamiseksi. Toisaalta voi ilmetä tarve toimia omistajana strategisesti tärkeällä toimialalla tavoitteena varmistaa keskeisen huippuosaamisen ja teknologian säilyminen Suomessa.

Käytännössä esityksessä laajennettaisiin Tesin toimintaa markkinaehtoisesta pääomasijoittamisesta myös teollisuuspoliittisin perustein tehtäviin suoriin pääomasijoituksiin sekä kohdeyritysten osakehankintoihin. Teollisuuspoliittisten sijoitusten osalta lakiesitys sallisi matalamman tuotto-odotuksen sekä korkeamman riskin.

SAK:n näkemyksen mukaan erityistilanteita varten tarvitaan valtio-omistajalle työväline teollisuuspoliittisten sijoitusten tekemiseen. Esityksen tavoite on kannatettava. Teollisuuspoliittiset sijoitukset voivat olla tavanomaista riskipitoisempia, mutta niidenkin tulee olla taloudellisesti perusteltavissa.

Tesillä on nykyisellään suomalaisilla pääomasijoitusmarkkinoilla rooli kasvun rahoittajana. Tesin nykyistä asemaa on myös vaalittava ja mahdollisia uusia tehtäviä varten Tesiin tulee tehdä riittävä pääomitus. Muutoin uusien tehtävien hoitaminen vähentää nykyistä kasvurahoitusta.

Teollisuuspoliittisesta sijoittamisesta ei pidä tehdä yritystukea

Tesin nykyinen toiminta on markkinaehtoista, eli sen tulee olla liiketaloudellisesti kannattavaa pitkällä aikavälillä. Tämä on määritelty Tesi-lain 2 § 1 momentissa, eikä sitä esitetä muutettavan.

Lakiesitys perusteluineen sisältää kuitenkin markkinaehtoisuuden kannalta ristiriitaisia kohtia. Lakiehdotuksen 2 § 2 momentissa ehdotetaan että yksittäisissä sijoituksissa voitaisiin hyväksyä tavallista korkeampi riski ja matalampi tuottotavoite. Markkinaehtoinen toiminta kuitenkin edellyttäisi, että korkeamman riskin vastineena olisi korkeampi tuotto-odotus. Mikäli teollisuuspoliittinen sijoittaminen muodostaisi Tesin toiminnasta jatkossa merkittävän osan, tämä muotoilu vaarantaisi liiketaloudellisen kannattavuuden pitkällä aikavälillä.

Markkinaehtoisen pääomasijoitustoiminnan ja teollisuuspoliittisen sijoitustoiminnan tekeminen saman organisaation ja saman vastuullisen hallinnon toimesta voi olla ongelmallista. Asia vaatii perusteellista harkintaa mm. yrityksen hallinnointijärjestelmän uskottavuuden ja EU:n valtiontukisäännösten näkökulmasta.

SAK:n näkemyksen mukaan lakiehdotuksen 1 § tulisi selventää siten, että teollisuuspoliittinen sijoitustoiminta on yhtiön toiminnassa mahdollista vain harkituissa erityistapauksissa. Sen ei tulisi olla saman mittakaavan toimintaa kuin Tesin liiketaloudellisesti kannattava markkinaehtoinen pääomasijoitustoiminta, vaan rajatumpaa ja mittakaavaltaan pienempää.

Mahdollisesti riittäisi, että 1 § todettaisiin vain että ”Yhtiö voi tehdä suoria pääomasijoituksia ja osakehankintoja erityisesti pitkäaikaista riskinottoa edellyttävissä yrityshankkeissa, joilla on teollisuuspoliittista merkitystä.”.

Lakiehdotuksen 2 § pykälässä voitaisiin todeta, että elinkeino- ja teollisuuspoliittisissa sijoituksissa voidaan hyväksyä tavanomaista suurempi riski ja tuottojen toteutuminen tavanomaista pidemmän ajan kuluessa; sen sijaan että korkeampi riski ja matalampi tuotto-odotus yhdistetään markkinaehtoisuuden kanssa ilmiselvän ristiriitaisesti.

Tesin toiminnassa on tähän asti vältytty sijoitustoiminnan epävarmuutta lisääviltä EU:n komissiolle tehtäviltä valtiontukinotifikaatioilta. Teollisuuspoliittista sijoittamista ei pitäisi ottaa Tesin toimintaan sellaisessa muodossa ja laajuudessa, joka altistaisi Tesin jatkossa toistuviin valtiontukinotifikaatioihin. Tesi ei tällaisessa tilanteessa enää olisi mahdollisesti kilpailukykyinen toimija pääomasijoitusalalla.

Operatiivisen toiminnan poliittinen ohjaus vältettävä

Lakiehdotuksen 4 § yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että ministeriön esityksestä voitaisiin toteuttaa teollisuuspoliittisia sijoituksia tai osakehankintoja. Näissä tapauksissa yhtiön hallituksen kuulemisen jälkeen asia vietäisiin talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan, jonka jälkeen lopullisen päätöksen tekisi yhtiön hallitus tai yhtiökokous. Tämä kirjaus voi todellisuudessa johtaa päätöksentekovallan siirtymiseen yhtiön hallituksen ulkopuolelle. Yhtiön hallituksen vastuu sijoitustoiminnan huolellisuudesta hämärtyisi. Yhtiön hallituksen vastuun ja aseman tulkinnanvaraisuus ja hämärtyminen on ongelmallista.

Toimeksiantojen mahdollisuus sekä edellä kuvattu päätöksentekomenettely ovat jo nykyisessä laissa ja sen perusteluissa. Menettelyä joudutaan kuitenkin arvioimaan nyt uudelleen, mikäli Tesin toimintakenttää ollaan laajentamassa markkinaehtoisen toiminnan ulkopuolelle. Hallituksen toimivallan siirtyminen yhtiökokoukselle tulisi tapahtua vain erityisissä poikkeustapauksissa.

SAK edellyttää että lakiehdotuksessa perusteluineen tarkastellaan perusteellisemmin ehdotuksen vaikutusta Tesin hallinnointijärjestelmän uskottavuuteen ja yhtiöoikeudellisiin seikkoihin. Riittävän kyvykkäiden hallitusjäsenten varmistaminen voi vaikeutua, mikäli hallituksen asema ja vastuut ovat epäselviä.

Hallituksen vastuuseen liittyvät ongelmat mahdollisesti lievenevät, jos lakiehdotuksessa perusteluineen rajataan tarkemmin ja selkeämmin teollisuuspoliittisen sijoittamisen mittakaava Tesissä sekä teollisuuspoliittisten sijoitusten kriteerit ja tuottotavoitteet. Ei ole perusteltua, että lakiehdotus johtaisi nykyistä voimakkaampaan ja jatkuvampaan poliittiseen ohjaukseen operatiivisessa toiminnassa. Lähtökohtana tulee olla, että valtio-omistaja asettaa strategiset päämäärät ja tavoitteet ja yhtiön hallitus sekä toimiva johto vastaavat operatiivisesta toiminnasta ja sen laadusta.

Yhteenveto

Lakiehdotuksen päätavoite on kannatettava ja vastaa SAK:n näkemystä. Teollisuuspoliittisiin erityistilanteisiin tarvitaan valtiolle työkalu. Toisaalta SAK ei halua teollisuuspoliittisesta sijoittamisesta uutta yritystuen muotoa. Teollisuuspoliittisten sijoitusten tulisi olla erityistapauksia ja silloinkin taloudellisesti perusteltavissa.

Tesi-lain muutosehdotus voi johtaa arvaamattomiin seurauksiin. Se voi muuttaa Tesin luonnetta enemmän kuin on tarkoitettu. Tulisi harkita voitaisiinko ajankohtaisiin teollisuuspoliittisiin haasteisiin vastata pienemmin muutoksin Tesin perustoimintaa koskevassa 1 pykälässä. Mikäli teollisuuspoliittinen sijoittaminen halutaan sisään Tesin toimintaan laajasti, tulee arvioida myös Tesin hallinnointijärjestelmän uskottavuus ja selkeys.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry