s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos hallituksen esitykseks…

Lausunnot

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM024:00/2017

SAK kannattaa esitettyä muutosta, jonka mukaan yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuutta ei arvioitaisi neljän kuukauden aikana yritystoiminnan aloittamisesta lukien. Yritystoiminnan aloittamista tuettaisiin näin työttömyysturvalla ja etuudensaajaa koskisi yleiset työttömyysetuuden saamisen edellytykset.

Esityksessä olisi hyvä nostaa tarkemmin esiin yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuuteen liittyvän arvioinnin haasteet. TE-toimistojen välillä on jo nyt suuria eroja kokonaisharkintaan perustuvassa arvioinnissa ja tapauskohtaisessa tulkinnassa. Esityksessä todetaan, että muutoksen myötä TE-toimistojen työ vähenisi ja yli neljän kuukautta kestävän yritystoiminnan osalta harkinnan tekeminen olisi nykyistä helpompaa. Maakuntauudistuksen myötä harkintaa ei vuoden 2019 alusta alkaen enää tehdä TE-toimistoissa, joten tämä olisi myös hallituksen esityksen arviointikohtaan asianmukaisesti kirjattava.

Huomattava on, että muutos kasvattaa työttömyysturvamenoja etenkin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saavien osalta. Tämä muutos vastaa näin SAK:n näkemyksen mukaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan käyttöä aktiivitoimiin.

SAK kannattaa myös hallituksen esitykseen sisältyvää liikkuvuusavustuksen laajentamista koskemaan osa-aikaista työtä sekä rekrytointikoulutukseen osallistumista. Liikkuvuusavustuksen hakemisen osalta kaivataan kuitenkin vielä joustoa. Etuus on nyt evätty työttömiltä, joilla muutoin olisi siihen ollut oikeus, mutta jotka eivät ole osanneet hakea etuutta ennen työsuhteen alkua. SAK yhtyy Työttömyyskassojen yhteisjärjestön TYJ:n esitykseen, jonka mukaan säännöstä muutettaisiin siten, että liikkuvuusavustusta pitäisi hakea viimeistään kolmen kuukauden aikana ajankohdasta johon etuus kohdistuu.

Esitykseen sisältyy myös ammatillisen koulutuksen reformista johtuvia muutoksia. Ehdotuksen mukaan opintojen laajuutta ei ammatillisessa koulutuksessa enää selvitettäisi, sillä selvittämisestä aiheutuu vaivaa työnhakijalle sekä hallinnollista työtä työ- ja elinkeinotoimistolle. SAK:n näkemyksen mukaan ehdotetut muutokset eivät kuitenkaan ole reformin vuoksi näin ohuilla perusteluilla välttämättömiä. Muutoksen vaikutuksesta työttömiin ei esityksessä juurikaan ole arviota.

SAK:lla on huoli, että sivutoiminen opiskelu työttömyysturvalla tulisi hallituksen esityksellä vaikeutumaan. Mikäli näin on, emme kannata muutosta, jota ei ole esitetty välttämättömäksi tehdä. Vaikutusarviointien puuttuessa SAK ei voi ottaa asiaan vielä tarkempaa kantaa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry