s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnoksesta hallituksen esity…

Lausunnot

Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ulkomaalaislain ja ulkomaalaisrekisteristä annetun lain muuttamisesta (ns. start up -hanke)

Sisäministeriö
maahanmuutto-osasto@intermin.fi
kirjaamo@intermin.fi

SM017:00/2016 SMDno-2016-696

Yleistä

Esitettyjen lakimuutosten tavoitteena on kehittää oleskelulupajärjestelmää siten, että kansainvälisten yrittäjien ja asiantuntijoiden olisi entistä helpompi tulla Suomeen. Uudella menettelyllä halutaan houkutella innovatiivisia ulkomaisia yrittäjiä ja huippuosaajia parantaakseen Suomen kilpailukykyä.

Kasvuyrittäjiä eli niin kutsuttuja startup-yrittäjiä varten esityksessä ehdotetaan uutta menettelyä, joka ottaisi huomioon kasvuyrittäjyyteen liittyvät ominaispiirteet ja nykyisen kansainvälisen toimintaympäristön vaatimukset. Lakiluonnoksen pohjana on Tanskassa käytössä oleva malli, jonka mukaan maahanmuuttovirasto myöntää ensimmäisen luvan suoraan kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen oleskelulupa on mahdollista uusia. Myös perheenjäsenet voisivat tulla Suomeen, jos toimeentulo on kunnossa. Esityksellä sujuvoitetaan myös asiantuntijoiden oleskelulupaprosessia.
SAK suhtautuu esitykseen pääsääntöisesti myönteisesti. Erityisen kannatettava on se, että yrittäjän oleskeluluvan myöntäminen edellyttää ensin innovaatiorahoituskeskus Tekesin arvioita siitä, onko yrityksen liiketoimintamallilla edellytyksiä kansainväliseen kasvuun. Vasta sen jälkeen maahanmuuttovirasto myöntää luvan. Tämä roolijako on perusteltu. Kannatettava on myös se, että oleskelulupa myönnetään nopeutetulla aikataululla muutamassa viikossa.

Mahdollinen riski piilee yrittäjien ja heidän perheidensä toimeentulossa. Esityksen mukaan oleskeluluvan saaminen ei edellyttäisi, että yritystoiminnasta saa heti alkuvaiheessa tuloja vaan lain edellyttämä toimeentulo Suomessa elämiseen voitaisiin osoittaa myös muilla varoilla, kuten säästöillä. Kaikki kasvuyritykset eivät kuitenkaan menesty vaan moni startup-yritys tekee jopa miljoonatappiota. Esitetty oleskelulupajärjestelmä ei saisi kuormittaa valtion sosiaaliturvajärjestelmää.
SAK pitää erittäin tärkeänä, että uuden oleskelulupakäytännön toimivuutta seurattaisiin tarkasti ja muutostarpeisiin reagoitaisiin.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry